Quote from Guest on 5 July 2011, 17:04Människor som tränar mycket hårt kan drabbas av detta.
Läste jag på jogg.Har också läst att vi äldre var hårdare och dummare.
Stressfrakturer var dock så gott som okänt på 80-talet.
( Vi fick något så dumt som träningsvärk så då vilade vi någon/någr
Människor som tränar mycket hårt kan drabbas av detta.
Läste jag på jogg.
Har också läst att vi äldre var hårdare och dummare.
Stressfrakturer var dock så gott som okänt på 80-talet.
( Vi fick något så dumt som träningsvärk så då vilade vi någon/någr
Quote from Funbeat user on 5 July 2011, 17:14Antingen för att folk som inte är tillräckligt tränade tränar för hårt, eller för att någon tjänar pengar på att vi får mer information om det.
Antingen för att folk som inte är tillräckligt tränade tränar för hårt, eller för att någon tjänar pengar på att vi får mer information om det.
Quote from Funbeat user on 5 July 2011, 17:17Det har nog att göra med att det är många fler blåbär som springer. Dåligt tränad innebär hög skaderisk. Ni gamla stofiler, på 80-talet, var de enda som sprang och ni var duktiga på det.
Det har nog att göra med att det är många fler blåbär som springer. Dåligt tränad innebär hög skaderisk. Ni gamla stofiler, på 80-talet, var de enda som sprang och ni var duktiga på det.
Quote from Elias Engqvist on 5 July 2011, 17:27Jag tror inte att internet var så utbrett på 60-80-talen och det skrivs ju inte direkt i DN om det! För att skippa ironin - vi utbyter så enormt mycket mer information numera och får veta så mycket mer om folk man inte känner! Människokroppen har inte än
Jag tror inte att internet var så utbrett på 60-80-talen och det skrivs ju inte direkt i DN om det! För att skippa ironin - vi utbyter så enormt mycket mer information numera och får veta så mycket mer om folk man inte känner! Människokroppen har inte än
Quote from Funbeat user on 5 July 2011, 18:10Kan det vara Nintendo-generationen som ger sig ut i spåret, och med en klenare benstomme i bagaget så kommer det oundvikligen att sluta med skador..
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svagare-fysik-kan-forklara-soldatavhopp_6288876.svd
Kan det vara Nintendo-generationen som ger sig ut i spåret, och med en klenare benstomme i bagaget så kommer det oundvikligen att sluta med skador..
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svagare-fysik-kan-forklara-soldatavhopp_6288876.svd
Quote from Funbeat user on 5 July 2011, 18:29Hur vet du att stressfrakturer är vanligare idag?
Hur vet du att stressfrakturer är vanligare idag?
Quote from Funbeat user on 5 July 2011, 19:39Magnus N.
Jag har fullföljt över 800 marathonlopp + ultra,
jag startade en klubb en gång,
jag har arrangerat över 100 marathon + ultralopp.Jag deltager fortfarande i lopp,
jag arrangerar fortfarande lopp.Började springa 1952.
Så jag har viss erfa
Magnus N.
Jag har fullföljt över 800 marathonlopp + ultra,
jag startade en klubb en gång,
jag har arrangerat över 100 marathon + ultralopp.
Jag deltager fortfarande i lopp,
jag arrangerar fortfarande lopp.
Började springa 1952.
Så jag har viss erfa
Quote from Susan Hartley on 5 July 2011, 19:42Eftersom man inte började använda MR-kamera inom sjukvården förrän på 80-talet (och idrottsskador var nog inte högprioriterat att använda den dyrbara utrustningen på) så var nog stressfraktur mer svårdiagnostiserat än idag. Det sägs ju att benhinneinflamm
Eftersom man inte började använda MR-kamera inom sjukvården förrän på 80-talet (och idrottsskador var nog inte högprioriterat att använda den dyrbara utrustningen på) så var nog stressfraktur mer svårdiagnostiserat än idag. Det sägs ju att benhinneinflamm
Quote from Funbeat user on 5 July 2011, 20:04Kan inte nu någon redigt redogöra vad en STRESSFRAKTUR egentligen är???
Symtom, diagnos, behandling etc,etc,etc....ja hela rubbet typ.
Själv vet jag faan inkentinken...Systrarna Kallur har fått en släng liksom...
Smittade vid frukost-buffen i Biejing Star
Kan inte nu någon redigt redogöra vad en STRESSFRAKTUR egentligen är???
Symtom, diagnos, behandling etc,etc,etc....ja hela rubbet typ.
Själv vet jag faan inkentinken...Systrarna Kallur har fått en släng liksom...
Smittade vid frukost-buffen i Biejing Star
Quote from Elias Engqvist on 5 July 2011, 20:17svenska wikipedia:
Stressfraktur eller utmattningsfraktur uppstår när skelettet överbelastas vid upprepade tillfällen. Skadan drabbar främst underben och mellanfotsben. Överbelastning kan bl.a. bero på träningsdos, hårt underlag, dåliga skor eller tidiga
svenska wikipedia:
Stressfraktur eller utmattningsfraktur uppstår när skelettet överbelastas vid upprepade tillfällen. Skadan drabbar främst underben och mellanfotsben. Överbelastning kan bl.a. bero på träningsdos, hårt underlag, dåliga skor eller tidiga