Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStressfrakturer.
You need to log in to create posts and topics.

Christer.
Kjell är pyttelite äldre än du.
Jag är mycket närmare Metusalem.

Förr hette det träningsvärk.
Enkelt att förstå.
Enkelt att åtgärda.
Några dagars vila.

Då för 3.000 år sedan lufsade vi runt i prattempo.
Vi var glada för vad vi åstadkom.

Stressfakturer hos militärer verkar ha påvisats i slutet av 1800-talet, och M B Devas varit tidigt ute med att uppmärksamma dem hos löpare på 50-talet. Här är en senare artikel.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1810848/pdf/procrsmed00305-0091

Tja.. träningsvärk är sådant som jag brukar få åtminstånde. Så nog heter det träningsvärk även nuförtiden. Sen så kan jag inte uttala mig om andra och deras symptom. Träningsvärk eller skador eller vad det kan tänkas vara??

Det spelar ingen roll vad det kallas - det inressanta är väl vad det är?

Och Kjelle, den filuren, är 1 år yngre än jag. Jag är bara så mycket ungdomligare!

Jag tror att det är fler som pratar om stressfakturer än som faktiskt har det. Det har blivit lite av en modediagnos, en av de sakerna man kan oroa sig för att man har råkat ut för när man får ont någonstans.

Christer = yngling. I förhållande till de som är äldre.
Är inte det viktigaste hur att reagera/komma över/komma igen.

Allt efter åren går så blir väl en hel del blurrigare, även om det påstås att det är mer kliniskt rätt.

Förr reagerade man på problem o

Fredrik J
Ja det tror jag också. Ganska många verkar ställa diagnos på sig själva efter att ha läst på internet. Det finns på alla forum folk som frågar om diverse olika problem de har. Det vore bättre att söka proffesionell hjälp i de flesta fall.

En arbetskamrat åkte på stressfraktur (en riktig) i början av 80-talet. Han tränade för Lidingöloppet. Sprang och fick ont. Vilade en vecka. Körde igång träningen på max igen. Fick ont. Vilade en vecka osv.... tills benet gick av.

En stressfraktur är, till skillnad från en benfraktur (där benet är av), en minimal spricka i benet (ett mellanfotsben, tibia eller fibula) som orsakats av - jag begränsar mig här till löpningsrelaterade stressfrakturer - löpning på för hårt underlag och/

Han fick väl egentligen en spricka i skenbenet. Att "benet gick av" var bara en något drastisk formulering från min sida. 🙂