Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStressfrakturer.
You need to log in to create posts and topics.

Har man en stressfraktur så kan man träna allt som inte ger smärta, kruxet är att man inte vet före om det kommer att ge smärta och att varje gång man får ont så börjar de 6 veckorna om.

Du kan likna ett ben med ett hoprullat hönsnät och så lite kramar m

Gjorde det ont någon stans så vilade man/jag.
Men aldrig 6 veckor.

Jag gick från noll km på 12 år till marathon på 6 månader: 3:42.
Tränade sällan men långt.
Hade ca. 40 mil före loppet.

Kände att jag borde vila efter långpassen, så då gjorde jag de

Du har nog inte haft någon stressfraktur helt enkelt.

Det tackar jag för.
Med urusla knän så förstod jag att fart var nog inte så bra.
Mängd i prattempo passade mig bättre.

Tog mig 5 år innan jag vågade springa fort.
Försiktig uppbyggnad.
Knäna blev klart bättre av mängd.

Man kan inte träna sig frisk från en stressfraktur.

Anders_ Jag har haft stressfrakturer som visat sig på röntgenplåtar efteråt. Hur långvarig frakturen blir beror på hur stor den hunnit bli.

Javisst, Conny Adolfsson, jag sade MINIMUM sex veckor. Men sedan är det säkert avhängigt av hur stor frakturen är. MEN: det finns ingen träning FÖRE sex veckor (referenser: Idrottsmedicin NUS, Ortopeden NUS, Akut-ortopeden NUS).

Anders: Att du har slutat svara på mina frågor, är det för att det börjar komma upp ett litet uns av tvivel att den samlade kåren på Norrlands Universitetssjukhus kanske inte alltid har 100% rätt? Att dom säger så eftersom dom handskas med personer som nä

@Torbjörn: Ursäkta mig, det var absolut inte meningen att förbise någon av dina frågor eller att avsiktligt låta bli att svara!

Om det var din fråga "Kan det vara så att sprickor som är olika stora, behöver olika mycket tid på sig att läka?" så har jag i

Det här kanske kan vara läsvärt i sammanhanget:

"Lower Extremity Stress Fractures in Runners: Risk Factors and Prevention"
https://docs.google.com/viewer?pid=explorer&srcid=0B-ztvsHGfyICODZiNzQyNDctNDk5MC00NDg0LTllM2ItNWQ4ZTRiZGI0YTkz