Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStressfrakturer.
You need to log in to create posts and topics.

KG

Människan har nog ändrats sen 80-talet. Vi är en klenare art numera.

Tomas.
Den experimenterar friskare.
Utan att för den skull bli just friskare. (#)

Jag skyller på de som anser att LCHF, löpteknik och barfota är måsten.

Varken dessa eller stressfrakturer fanns på 80-talet.

Jag hadde en 1985, missade Stockholm Marathon 1991 på grund av skada, fick en stressfraktur på slutet vid Skräcklan maran 2006, fick en dec 2009, det jag kan se är att i samtliga fall har träningen varit blygsam från början, sedan hårdträning under en tid

Stressfrakturer fanns visst på 80-talet. På 60-talet med. Men den vanligaste varianten var hos militärer som gick marcher med tung ryggsäck. Den ovana ansträngningen gav stressfrakturer i mellanfotsbenen. Jag får också intrycket att det blivit mycket vanl

Om man då tittar på genomsnittslöparen idag jämfört med 80-talet så är jo skorna snarare mer dämpade nu. Barfotalöparna är bara en väldigt liten del av alla löpare.

Det är därför rimligare att tro att skorna är problemet än tvärtom. Om det nu är vanligar

Håller med dig Sandra.
Visst fanns det förr, kanske inte så vanligt och ordet stressfraktur användes inte.
Jag har 21 benfrakturer i min kropp på grund av diverse olyckor. De allra flesta sjävförvållade. Benfraktur är ju dock ej = stressfraktur.

I dag

Tomas.
Det finns hittills bara 4 svenskar som fullföljt marathon i modern tid.
100% barfota.
Jag är en av dessa och jag rekommenderar det inte.
Men kul är det.

PS. 4 st. är icke baserat på en 100% riktig vetenskaplig undersökning.

KG
Det är imponerande men ganska galet! Men det är en komplimang.

Jag gillar barfota och försöker ha skor så lite det bara går på sommaren. Mina löprundor barfota är dock bara en kilometer än. Lite längre skall det bli men troligen aldrig maraton! Jag se

Stressfrakturer eller utmattningsbrott, en väldigt liten spricka i ett ben vanligtvis, det får man troligtvis för att man burit sig klantigt åt, tränat fel, inte tagit sig tid att bygga upp kroppen i lagom takt, utan öst på för att bli i form till något l