Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStressfrakturer.
You need to log in to create posts and topics.

Om det är fler stressfrakturer numera så beror det knappast på skorna. Troligare är att vi är sämre grundtränade pga bilåkning och stillasittande arbete. Speciellt i tonåren är det viktigt med mycket rörelser för att bygga ett starkt skelett.

Kvinnor drabbas lättare utav stressfraktur än män, om det är mer stressfrakturer idag trots bättre skor, kan det inte vara så då, att fler äldre börjar springa idag, och kanske har början till benskörhet redan från början, det är säkerligen mycket fler kv

Conny.
Håller med dig om att det är bra större % kvinnor som springer/lufsar/joggar i dag än på 80-talet. Tack och lov, även om jag personligen hade sett det ske tidigare när jag själv kunde springa.

Det skrivs ju ofta om att kvinnor har mer benskörhet.

@Sandra: Tack för info! Hur artar sig symptomen?

Ja helt enkelt ont, på ett litet avgränsat område.

Har haft lite känningar pa insidan av vaden, det är ju inget ben där men när jag började läsa här star det att stressfrakturer drabbar benen. Det känns de första hundra meterna av ett löp sedan blir det bra igen och vid vila tva dagar är det onda borta. F

Pernilla_det onda vid stressfraktur går inte över efter en stund, det blir bara värre tills benet går av om man fortsätter springa. Man kan knacka lite lätt på benet och känna var sprickan finns.

Nån beskrev ett ömt område stort som en femkrona, om man trycker där hoppar man högt, det tycker jag var en bra beskrivning

@Sandra: tack för info! 🙂

Pernilla: Ditt problem låter mer som att det kan vara benhinnorna som trilskas...