Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStyrketräning under löprundan
You need to log in to create posts and topics.

Jag gillar också parövningar. Det blir som isbrytare i en ny grupp och man får kontakt. Ett gäng övningar i rad där den ena rör på sig och den andra kör nåt stillastående under tiden brukar funka bra. T ex:

Person Nr 1 groddhoppar fram o tillbaka till e

Just det programmet jag går på är för nybörjare som vill springa milen för första gången. Jag tror att det är väldigt bra att köra styrketräning ur perspektivet skadeförebyggande. Eftersom det sker under tempo så ger det kondition samtidigt.

Parövningar

Kallas "finnen", "nordic hamstrings", m m.

En tanke bara:
Om det är mammor som vill komma igång med löpning men som inte riktigt har tränat upp bäckenbotten så är det INTE kul när alla ska göra hopp...springa går ofta bra, men när det blir hopp.. Se till att ha alternativa övningar i beredskap.

På youtube ligger en serie bra basövningar för löpare, som är mer koordination än ren styrka. Mycket bra för alla löpare, oavsett nivå o distans (nåja, kanske överkurs för rena ultralöpare?).

Sök på "Löpskolning med Charlotte Schönbeck"

Var nu framåt och om ni nämner ultra VARNA.

Förr så föddes alla till ultralöpare. Ungarna sprang när de ville och gick när de ville. När de blev större sprang de mer och gick mindre. Ibland blev det natt och då vilade de.

Nej, för jösse namn ge ungarna

En av de jobbigare (men roliga!) benövningarna jag gjort var när jag körde Military Fitness här i Gbg.

Nu ska vi se om jag kan förklara. 🙂

1) Dela upp i 2 lag

2) Ta sikte på nånting att springa mot (typ en lyktstolpe eller papperskorg eller vad sjut

Anna Panna, helt rätt.

Det är inte bara nyblivna mammor utan alla som känner av lite knän, vader, ljumskar mm som brukar vilja avstå hoppövningar. Det brukar alltid finnas någon som vill ha ett alternativ.

Ett bra sådant är att göra trappstegs-step-up

Inte bara nyblivna mammor, nää ... efter fyra graviditeter och förlossningar så märker jag att hopp inte passar min kropp längre! (H)

Jag börjar också springa som instruktör åt en löpgrupp på 20-30 personer på måndag och min tanke var att dela in dem i 3 grupper med lagledare och vid varje övning får dom som är först klara springa tillbaks åt peppa sina lagmedlemmar.

Grupperna skapar