Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningsvanken
You need to log in to create posts and topics.

"...eller bara fortsätta springa så ryggen automatiskt tränar på det som behövs."

Ja får man komplikationer av någon slags träning så är det bara att fortsätta... Inte så att man ska försöka stärka upp muskelaturen på annat sätt.

Frågan är om det är en komplikation eller om det är något mildare, såsom tränigsvärk. Vila är sällan den bästa lösningen i alla fall.

Tack för dom fina övningarna, utskriven och nedstoppad i ryggsäcken för att användas hemma ikväll.

En källa jag litar på hävdar att löpning mest sliter och drar i musklerna utan att egentligen sätta igång någon riktig styrketillväxt i musklerna. Belastningen är för låg i varje cykel...

Så tanken att styrka sig genom mer löpning tror jag inte på. Därut

Jag är helt säker på att kroppen bygger upp bålstyrka helt naturligt när man tränar i terräng. Mycket effektivare än att gå till gymmet och göra kontrollerade övningar. Ju mer man springer desto starkare blir man...

Dock är en kombination det bästa!

Alla är vi unika indivder... Jag fick en akut överansträngd höftböjare av ett backpass och ingenting inklusive obanat hjälpte, och detta höll på lä-ä-änge. Tills jag började med riktad styrkträning. Färre reps men med betydligt högre belastning. Började k

Många gånger kan ryggproblem ha att göra med vilka skor man har. Har skorna för hög klack leder det lätt till förskjutning av bäckenet. När jag jobbade som brevbärare fick jag ont i ryggen så fort jag använda skorna som vi hade blivit tilldelade och dom h

christer: Höftböjare (m.iliopsoas) är den muskel som du använder när du lyfter upp knäet mot magen (böjer i höften). Om dessa är strama kan de dra i ländenryggen så att man får en ökad svank/belastning på ländryggen. Se om jag hittar en länk imorgon.

http://www.exrx.net/Muscles/Iliopsoas.html

http://www.exrx.net/Stretches/HipFlexors/KneelingHipFlexor.html

För mig personligen beror liknande besvär som du beskriver uteslutande på att jag stretchat höften dåligt. Så det skulle vara mitt råd.