Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSvett..
You need to log in to create posts and topics.

Konstig sak att ta upp kanske men vad är det som gör att man svettas olika mkt på olika ställen på kroppen? Min kille svettas t ex mkt om smalbenen vilket jag tycker är mkt konstigt.

Och är det som dom säger att om man svettas mkt så har man bra förbränn

Det är väl bara skitsnack? Däremot har jag hört att svetten luktar bättre ju bättre kondis man har. Säkert skitsnack det också...

spännande idéer!

Man svettas olika mycket helt enkelt!

(Har hört att ju bättre kondis desto mer svettas man. Skitsnack eller inte?)

I så fall har jag alltid varit mycket vältränad. (H)

Det finns olika många svettkörtlar på olika delar av kroppen.

Den som är vältränad har ofta lättare att svettas, men hur mycket man svettas är ändå individuellt. Men en kropp som är van att användas till fysisk långvarig aktivitet börjar svettas så fort

ja, visst är det så?
att kroppen liksom lär sig att sätta igång att svettas?
jag läste nånstans nåt i stil med "ja, och den som är vältränad kan ju jogga till nästa busshållplats utan att bli svettig, om man nu är rädd för det"
jag tycker jag svettas myck

Samma fenomen här, kroppen liksom tokstartar bara jag skuttar över gatan.
Men går också ner i varv fortare efteråt.

I tabellen i slutet av den här utmärkta artikeln som någon länkade till i en annan tråd kan man utläsa att svettningen ökar av av både maximal och submaximal träning.
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/artiklar/allma.html
Sedan finns det definitivt i

När jag gick på f & s förut så tyckte jag jämt att jag svettades så extremt mkt mot alla andra, nästan pinsamt. T o m på vanliga baspass.

Nu har jag märkt att om jag värmer upp mkt innan jag sätter igång på gymmet så svettas jag mkt om axlarna, mkt konst