Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSyra i låren
You need to log in to create posts and topics.

Har ett jobbigt problem. Jag är ganska stark och snabb på platten men så fort det blir lite jobbigare uppförslut så rullar de andra ifrån mig. 1.98 lång och väger 91 kg. Finns inte så mycket kolfiber så att jag kommer ned till de andra som ligger runt 80

Tung vintercykel som du kör backintervaller med!

Fortsätt jobba med kadensen. Högre kadens, hjärtat jobbar mer i stället för låren, mindre syra. Sen är det ett rent faktum att en stor person får det jobbigare uppför. Kör ifrån kompisarna innan backarna 😉

Hej,

Långa och (ursäkta ordvalet) tunga cyklister brukar vara bäst på platten, men när det går uppför är de i regel avhängda. Om du inte drastiskt tänkt gå ned i vikt (http://bikecalculator.com/) så är det intervall/backträning som är vapnet. Laborera me

Jag känner igen mig fast tvärtom. Jag är lätt 63 kg, 173 cm och är hyffsat stark uppför men svagare på platten. Och otur för mig så är ju sverige platt och tur för dig. Men backintervaller och vanliga intervaller med hög effekt ska vara bra. Vet en backsp

Varför jobbar hjärtat mer vid hög kadens? Det är fortfarande samma syremängd och därmed blodmängd som måste pumpas ner i benen oavsett kadens, om vi bortser från rena skillnader i effektivitet som i storleksordningen är några enstaka procent som extremer

Skillnaden hög kadens på lätt växel - låg kadens på tung växel.
Borde kanske förtydligat detta. Jämför med att lyfta tungt/lätt. Vilket klarar du flest repetitioner?

Då lyfter du lätt och snabbt, och tungt och långsamt. Det är fortfarande samma energimängd som krävs för de totala lyften, dvs cyklist uppför backen. Så frågan kvarstår: varför jobbar hjärtat mer vid hög kadens?

Säkert så att jag har fel rent medicinskt i mitt uttalande.
Men man orkar helt enkelt längre med lättare växlar och hög kadens. Sen får jag fråga doktorn om det fysiologiska och återkomma.

...jag orkar längre med låg kadens. Kan det kanske vara en träningssak vad som på individnivå uppfattas som bekvämt?