Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSyra i låren
You need to log in to create posts and topics.

Tretiak: 300 W är 300 W oavsett vilken växel du har i, det påverkar bara kadensen.

Petter: Så 250 W på 60-kadens ger mer mjölksyrabildning än 250 W på 90-kadens?

Det hela handlar mycket om watt/kg. Åka fort uppför kräver många watt/kg. Åka fort på platten kräver många watt men nödvändigtvis inte per kilo. Enkelt förklarat. Fler watt/kg får du om du blir bättre tränad cyklist och/eller du går ner i vikt. Bättre trä

MF, det kan vara så men det kan också vara precis tvärtom. Det där med kadens vs mjölksyra på samma watt...

En sak till, verkningsgrad är bättre på låg än hög kadens generellt hos människor. Men att generera hög effekt vid låg kadens upplevs ofta jobbigare eftersom man får "ta i" mer.

Jo kadensen ökar och därav energiförbrukningen i min värld i alla fall för mitt mål är att komma uppför backen lika snabbt.

Om man orkar läsa lite engelska så besvaras frågan ganska överskådligt på första sidan i den här länken:
http://www.raf.mod.uk/raftriathlon/rafcms/mediafiles/498B1498_1143_D71E_469F6513AD1643D5.pdf

”Och om man cyklar på månen då P?”

Jag tycker att det är synnerligen tråkigt att du uppvisar ett sådant, som jag ser det, omoget beteende.

”Jag tror inte du kan förklara mer på det här området som du redan radat upp missuppfattningar inom. Men om du v

tretiak _

Men då är du inne på effektivitetsbiten i det hela, och den kurvan byter riktning vid ca 50 rpm vilket absolut inte är orealistiskt lågt under en klättring, i vissa fall. Därför går det inte att kategoriskt klassa lågkadens som mer effektivt.

P. Månfrågan var för att du blandade in styrketräning i det hela, ett helt annat energisystem, vilket är lite i samma kategori relevant för det i huvudsak aeroba arbetet i ursprungsfrågan.

Men så säger jag inte emot allt du skriver, för det är så mycket.

M F

Har du sett en sådan kurvan strider jag inte emot den teorin.

Själv cyklar jag enligt länken i mitt första inlägg. Variation i sittställning på sadeln och ställer mig upp då och då efter att ha växlat upp några växlar.