Quote from Guest on 4 December 2008, 17:10Vad är ett bra/dåligt värde? Finns det några bra tabeller som gäller vanliga människor och inte elitidrottare...
Vad är ett bra/dåligt värde? Finns det några bra tabeller som gäller vanliga människor och inte elitidrottare...
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 17:20Jag hoppas du kan läsa lite för det behövs. Här:
http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/2/2499/LKT0546s3456_3462.pdf»Soffpotatis«
Kvinna (Max VO2 i liter/min): 1,6 liter/min
Man: 2,0 liter/min»Medelålders Svensson«
Kvinna: 2,0 liter/min
Man
Jag hoppas du kan läsa lite för det behövs. Här:
http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/2/2499/LKT0546s3456_3462.pdf
»Soffpotatis«
Kvinna (Max VO2 i liter/min): 1,6 liter/min
Man: 2,0 liter/min
»Medelålders Svensson«
Kvinna: 2,0 liter/min
Man
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 17:24Jag har gjort ett test nyligen och skulle också gärna få nåt bra att jämföra med. Intressant tråd. Finns nåt gammalt här på funbeat tro?
Jag har gjort ett test nyligen och skulle också gärna få nåt bra att jämföra med. Intressant tråd. Finns nåt gammalt här på funbeat tro?
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 17:46I och med att frågan är postad i gruppen LÖPNING och att man under denna idrottsform måste bära på sin kroppsvikt brukar man istället använda syreupptagningsförmångan - per kg kroppsvikt - som ett mått på konditionen. Det är ju samma sak, fast man divider
I och med att frågan är postad i gruppen LÖPNING och att man under denna idrottsform måste bära på sin kroppsvikt brukar man istället använda syreupptagningsförmångan - per kg kroppsvikt - som ett mått på konditionen. Det är ju samma sak, fast man divider
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 17:56Lite mer detaljerat:
http://www.brianmac.co.uk/vo2max.htm
Lite mer detaljerat:
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 18:04Jag skulle säga att 50/55 ml/kg är lågt för elitmotionär i sina bästa år, om det är nån som sysslar med uthållighetsgrenar. Skulle mer säga att 50/55 är ett bra riktvärde för en hyfsat vältränad (man) i sina bästa år.
Jag skulle säga att 50/55 ml/kg är lågt för elitmotionär i sina bästa år, om det är nån som sysslar med uthållighetsgrenar. Skulle mer säga att 50/55 är ett bra riktvärde för en hyfsat vältränad (man) i sina bästa år.
Quote from Elias Engqvist on 4 December 2008, 18:46polarklockorna - vissa modeller - har ju ett test som ska uppskatta vo2max. Nån som vet hur bra det värdet är?
polarklockorna - vissa modeller - har ju ett test som ska uppskatta vo2max. Nån som vet hur bra det värdet är?
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 18:57Jag tycker inte 50 (kvinna) eller 55 (man) ml/kg är för lågt satt för "elitmotionär" utan ganska rimliga. Det motsvarar milen på 41,5 respektive 38min.
Jag tycker inte 50 (kvinna) eller 55 (man) ml/kg är för lågt satt för "elitmotionär" utan ganska rimliga. Det motsvarar milen på 41,5 respektive 38min.
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 19:00Inte kan man väl överföra det värdet som en tid på milen? Det är ju som du själv skriver syre fördelat på kg.
Själv fick jag 63,5 förra veckan men jag har kämpat hela sommaren med att ta mig under 40 på milen utan att lyckas.
Inte kan man väl överföra det värdet som en tid på milen? Det är ju som du själv skriver syre fördelat på kg.
Själv fick jag 63,5 förra veckan men jag har kämpat hela sommaren med att ta mig under 40 på milen utan att lyckas.
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 19:0063,5 ml/kg alltså...
63,5 ml/kg alltså...