Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 19:35Blanda inte ihop begreppen för mycket.
Explosivitet handlar om max acc. och snabbhet om hur länge någon klarar att köra på tröskel.Sedan finns det tankar kring tre sorters muskelfiber. De ovan sagda och en variant av "stamfibrer" som kan vara antingen e
Blanda inte ihop begreppen för mycket.
Explosivitet handlar om max acc. och snabbhet om hur länge någon klarar att köra på tröskel.
Sedan finns det tankar kring tre sorters muskelfiber. De ovan sagda och en variant av "stamfibrer" som kan vara antingen e
Quote from ellen olsson on 4 December 2008, 19:36Jag hade ca 55ml/kg vid test på löpband vid ett tillfälle när jag var löjligt löpotränad och knappast skulle ha klarat milen under 50 minuter.
Jag hade ca 55ml/kg vid test på löpband vid ett tillfälle när jag var löjligt löpotränad och knappast skulle ha klarat milen under 50 minuter.
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 19:37Sylvia, snabba muskelfibrer används främst i explosiva grenar som hopp, kast och sprint. Och om du har krafter kvar och bränner av en rejäl spurt på långdistanslopp. I långdistanslopp används nästan enbart långsamma muskelfibrer, oavsett om det är 5km ell
Sylvia, snabba muskelfibrer används främst i explosiva grenar som hopp, kast och sprint. Och om du har krafter kvar och bränner av en rejäl spurt på långdistanslopp. I långdistanslopp används nästan enbart långsamma muskelfibrer, oavsett om det är 5km ell
Quote from Catharina Brattlin on 4 December 2008, 19:39OK, Tack för info David. Men, menar Du att snabbhet/uthållighet inte har nånting med muskelfibertypen att göra?
Den tredje muskelfibervarianten har jag faktiskt inte hört talas om. Antar att den utvecklas/ombildas beroende på vilken slags idrott man syss
OK, Tack för info David. Men, menar Du att snabbhet/uthållighet inte har nånting med muskelfibertypen att göra?
Den tredje muskelfibervarianten har jag faktiskt inte hört talas om. Antar att den utvecklas/ombildas beroende på vilken slags idrott man syss
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 19:53Här finns lite läsning om muskelfiber:
http://www.muscles.se/olika-typer-av-muskelfibrer/
http://www.idrottochkunskap.se/artiklar/muskeluthallighet.html
Här finns lite läsning om muskelfiber:
http://www.muscles.se/olika-typer-av-muskelfibrer/
http://www.idrottochkunskap.se/artiklar/muskeluthallighet.html
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 19:56Muskelfibrerna har med det att göra som jag, Markus och även du säger!
Det jag vill få fram är att max acc. handlar om hög effekt på kort tid och att "snabbhet" oftast handlar om tröskelträning av långsamma fibrer.
Muskelfibrerna har med det att göra som jag, Markus och även du säger!
Det jag vill få fram är att max acc. handlar om hög effekt på kort tid och att "snabbhet" oftast handlar om tröskelträning av långsamma fibrer.
Quote from Catharina Brattlin on 4 December 2008, 20:03Jag har fått det förklarat via länkarna Magnus postade, ja. Tack!
Jag har fått det förklarat via länkarna Magnus postade, ja. Tack!
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 20:11Fredrik: Intressant att du alltså GJORDE testet på löpband och ändå fick fram ett såpass högt värde, i förhållande till din löpkapacitet.
Då får jag utvidga mina förklaringar till att uthålligheten är mer grenspecifik än vad maxkapaciteten är. VO2-max or
Fredrik: Intressant att du alltså GJORDE testet på löpband och ändå fick fram ett såpass högt värde, i förhållande till din löpkapacitet.
Då får jag utvidga mina förklaringar till att uthålligheten är mer grenspecifik än vad maxkapaciteten är. VO2-max or
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 20:43Jag mätte upp mitt värde på cykel. Jag kan nog inte kalla mig för löpare även om jag springer en del, dock nästan alltid i backe om det gör nån skillnad i träningsform?
Men jag tor att löpteknik spelar stor roll om du ska under 40 på milen och teknik har
Jag mätte upp mitt värde på cykel. Jag kan nog inte kalla mig för löpare även om jag springer en del, dock nästan alltid i backe om det gör nån skillnad i träningsform?
Men jag tor att löpteknik spelar stor roll om du ska under 40 på milen och teknik har
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 21:23Man kan ju visst ange ett VO2-max-värde utifrån dessa formler, trots att löpekonomin är inbakad, men bara ungefärligt. På de som har "genomsnittlig" löpekonomi stämmer det dock exakt.
Hur mycket löpekonomin varierar från löpare till löpare har jag ingen
Man kan ju visst ange ett VO2-max-värde utifrån dessa formler, trots att löpekonomin är inbakad, men bara ungefärligt. På de som har "genomsnittlig" löpekonomi stämmer det dock exakt.
Hur mycket löpekonomin varierar från löpare till löpare har jag ingen