Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 19:06Jag utgick ifrån den kalkylator som fanns på sidan Magnus N länkade till.
http://www.brianmac.co.uk/vo2race.htmDe värden man får fram där stämmer också överens med de värden man hittar i Jack Daniels running forumla.
Jag antar att Fredrik & Johan utgår
Jag utgick ifrån den kalkylator som fanns på sidan Magnus N länkade till.
http://www.brianmac.co.uk/vo2race.htm
De värden man får fram där stämmer också överens med de värden man hittar i Jack Daniels running forumla.
Jag antar att Fredrik & Johan utgår
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 19:09Jodå det stämmer det som Markus säger. Det finns kalkylatorer på nätet, tex
http://www.runningforfitness.org/calc/vo2.php
Edit: Markus hann före 🙂
Jodå det stämmer det som Markus säger. Det finns kalkylatorer på nätet, tex
http://www.runningforfitness.org/calc/vo2.php
Edit: Markus hann före 🙂
Quote from ellen olsson on 4 December 2008, 19:14Verkligheten. Det är den som gäller.
Jag har länge haft ett VO2Max på över 55ml/kg men jag kommer nog aldrig att komma under 40 minuter på milen.
Verkligheten. Det är den som gäller.
Jag har länge haft ett VO2Max på över 55ml/kg men jag kommer nog aldrig att komma under 40 minuter på milen.
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 19:16Fast min fråga kvarstår, både Anders Nilsson, Fredrik Granlund och Johan Andersson tvivlar ju på de värden jag uppger och som nu stöds av i alla fall tre olika källor. Johan påstår sig även ha mätt upp värdet 63,5 och det utan att springa milen under 40mi
Fast min fråga kvarstår, både Anders Nilsson, Fredrik Granlund och Johan Andersson tvivlar ju på de värden jag uppger och som nu stöds av i alla fall tre olika källor. Johan påstår sig även ha mätt upp värdet 63,5 och det utan att springa milen under 40mi
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 19:20Jag tror de kan komma från Cooper-test, som ger ett för högt värde.
Jag tror de kan komma från Cooper-test, som ger ett för högt värde.
Quote from Catharina Brattlin on 4 December 2008, 19:22Men, förlåt för en knäpp fråga, har inte snabbheten lite med ens muskelfibertyp att göra också? Har jag inbillat mig iaf. Att antingen är man den snabba, explosiva typen eller den långsammare, uthålligare. Visst kan man träna upp endera muskelfibertyper t
Men, förlåt för en knäpp fråga, har inte snabbheten lite med ens muskelfibertyp att göra också? Har jag inbillat mig iaf. Att antingen är man den snabba, explosiva typen eller den långsammare, uthålligare. Visst kan man träna upp endera muskelfibertyper t
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 19:26Jo fast snabbheten har inget med maximal syreupptagningsförmåga att göra. Vo2max är mer användbart som mätvärde för medel- och långdistanslöpare än sprinters.
Jo fast snabbheten har inget med maximal syreupptagningsförmåga att göra. Vo2max är mer användbart som mätvärde för medel- och långdistanslöpare än sprinters.
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 19:31Fredrik: "Jag har länge haft ett VO2Max på över 55ml/kg men jag kommer nog aldrig att komma under 40 minuter på milen.
Inte konstigt, du är ju inte löpare!! Din träningskalender är ju proppfull av skidåkning, cykling och simning.
De källor jag utgår if
Fredrik: "Jag har länge haft ett VO2Max på över 55ml/kg men jag kommer nog aldrig att komma under 40 minuter på milen.
Inte konstigt, du är ju inte löpare!! Din träningskalender är ju proppfull av skidåkning, cykling och simning.
De källor jag utgår if
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 19:32Satt just och funderade på om inte kondition är grenspecifkt, men nu fick jag svaret.
Satt just och funderade på om inte kondition är grenspecifkt, men nu fick jag svaret.
Quote from Catharina Brattlin on 4 December 2008, 19:33Nja, nu menade jag mer som så, att den maximala syreupptagningsförmågan kan vara ordentligt bra, men (de långsammare) muskelfibrerna i benen gör ändå att det blir svårare att springa fort. Även om_hjärtat_hade "tillåtit" snabbare löpning, s a s.
Är nog u
Nja, nu menade jag mer som så, att den maximala syreupptagningsförmågan kan vara ordentligt bra, men (de långsammare) muskelfibrerna i benen gör ändå att det blir svårare att springa fort. Även om_hjärtat_hade "tillåtit" snabbare löpning, s a s.
Är nog u