Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTa ut sig - hur gör man?
You need to log in to create posts and topics.

Ja, som frågan i rubriken lyder - hur gör man?

Man hör talas om folk som tar ut sig så att de behöver sjukvård i några timmar efter genomfört lopp, folk som tar ut sig så att de kräks, folk som faller ihop efter mållinjen, folk som inte återhämtar sig p

Det finns olika sätt att ta ut sig. Man kan springa så fort man orkar tills man spyr. Skulle inte tro det går speciellt lång sträcka. 800 meter kanske? Då är man rätt fräsh igen efter 30 sekunder. Sen kan man springa så pass långt/länge (skulle tippa på m

"Hur utsätter man sig frivilligt för ett sådant lidande?"

Man vill nånting tillräckligt mycket. 🙂

Fö håller jag med Thomas ang utmattning. Det finns olika grader av det, och den utmattning man känner efter en 800-metersintervall, när systemet skriker

Okej - har precis bytt om och ska ut och springa 4 km. Låta benen gå och strunta hur det känns. Hm, vi testar. 🙂

Lycka till! Det kommer att gå bra - fäll ner ögonbrynen och kör bara! 🙂

Tack! 22:48...flämt, flämt 🙂

(När jag kom hem stod det en hink i hallen. Jag trodde först att det var min humoristiske man som ställt den där, ifall jag behövde den - men det var sonen och hans kompis som haft något vattenprojekt för sig.)

Nu ska jag

Ähum... Thomas, du har inte sprungit ett 800-meterslopp va? Du har inte känt mjölksyran stiga i benen med 200 meter kvar, men ändå sprungit vidare i maxfart till mållinjen? Det tar liiite mer än en halv minut att återhämta sig, jag lovar.

Jag känner en fd 800 meterslöpare på landslagsnivå som berättade att han var livrädd och skräckslagen inför varje lopp. Just för att han mådde så in i h-e illa efteråt när han skulle återhämta sig från mjölksyran.

Haha, David jag har faktiskt "maxat" 800m men det var på den tiden jag spelade fotboll, dvs runt 10-12 år sen. 30 sekunder använde jag för att det var den tiden som Ingmarie nämnde och jag bara tog det som exempel utan ett egentligen veta hur exakt den är

Att kunna ta ut sig till sista uns av kraft är få förunnat. Björn Dählie var en riktig expert på det. Man kan nog träna upp det en del men jag tror att vissa har det naturligt.

Nu har jag aldrig sprungit ett 800 meters lopp men jag är tveksam till att ja