Quote from Guest on 17 April 2011, 20:38Någon som kör tabataintervaller? Erfarenheter? Håller forskningen (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8897392?dopt=Abstract)? Känner på mig att jag behöver lite mer kunskap för att kunna sätta igång den här kamikazeträningen (#)
Någon som kör tabataintervaller? Erfarenheter? Håller forskningen (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8897392?dopt=Abstract)? Känner på mig att jag behöver lite mer kunskap för att kunna sätta igång den här kamikazeträningen (#)
Quote from Funbeat user on 17 April 2011, 20:48Jag har kört en del tabataintervaller och tycker de ger väldigt bra resultat. Ifall forskningen som ligger bakom håller vet jag inte och jag kan heller inte peka på exakt vilken effekt det har haft ex på mitt milen-resultat och ifall jag inte hade nått fö
Jag har kört en del tabataintervaller och tycker de ger väldigt bra resultat. Ifall forskningen som ligger bakom håller vet jag inte och jag kan heller inte peka på exakt vilken effekt det har haft ex på mitt milen-resultat och ifall jag inte hade nått fö
Quote from Funbeat user on 17 April 2011, 22:30Jag har kört rätt mycket tabata, inte bara löpning/cykling utan även annat, t ex armhävningar, kettlebellsvingar, mm. Tycker det är en skön tidsram, jobbigt så in i h-e men bara under en kort tid. Min erfarenhet är att det passar bäst på löpband istället
Jag har kört rätt mycket tabata, inte bara löpning/cykling utan även annat, t ex armhävningar, kettlebellsvingar, mm. Tycker det är en skön tidsram, jobbigt så in i h-e men bara under en kort tid. Min erfarenhet är att det passar bäst på löpband istället
Quote from Funbeat user on 18 April 2011, 00:36Jag är lite nyfiken på hur långa intervallet ni kör när ni kör Tabata på löpning, och hur många reps. + vilken eventuell vila ni har emellan om ni kör flera omgångar med Tabata.
Hörde talas om tabata för några år sedan av en kompis som körde, men har ald
Jag är lite nyfiken på hur långa intervallet ni kör när ni kör Tabata på löpning, och hur många reps. + vilken eventuell vila ni har emellan om ni kör flera omgångar med Tabata.
Hörde talas om tabata för några år sedan av en kompis som körde, men har ald
Quote from Funbeat user on 18 April 2011, 06:10Jag har inte kört tabata på löpningen än, men skall absolut testa det. Jag drar Kettlebell klasser på ett gym och då brukar jag på en 30mins klass köra 3 tabata cirklar. Då jobbar vi 40s och vilar 20s i 8 ronder och försöker då hinna med så många repetiti
Jag har inte kört tabata på löpningen än, men skall absolut testa det. Jag drar Kettlebell klasser på ett gym och då brukar jag på en 30mins klass köra 3 tabata cirklar. Då jobbar vi 40s och vilar 20s i 8 ronder och försöker då hinna med så många repetiti
Quote from Funbeat user on 18 April 2011, 10:08Kör oxå tabata i kettlebellsammanhang. Kan vara en nära-döden-upplevelse under utförandet men efteråt känns det jäkligt bra. Har kört med pulsklocka några gånger och ligger inte så långt från maxpuls.
@ Denise
Vilket gym är det som kör Kettlebellsklasser
Kör oxå tabata i kettlebellsammanhang. Kan vara en nära-döden-upplevelse under utförandet men efteråt känns det jäkligt bra. Har kört med pulsklocka några gånger och ligger inte så långt från maxpuls.
@ Denise
Vilket gym är det som kör Kettlebellsklasser
Quote from Funbeat user on 18 April 2011, 10:33Tobbe: 20sek max 8 sek vila ...7 rep (alltså 8 intervaller)
det är upplägget för "tabata protocoll"(edit: läste pubmed texten nu och där står det 10sek vila)
enligt honom själv så är det mellan 7 och 8 intervallet som fysiologin gör sitt verk
(var och
Tobbe: 20sek max 8 sek vila ...7 rep (alltså 8 intervaller)
det är upplägget för "tabata protocoll"
(edit: läste pubmed texten nu och där står det 10sek vila)
enligt honom själv så är det mellan 7 och 8 intervallet som fysiologin gör sitt verk
(var och
Quote from Funbeat user on 22 April 2011, 13:08Ok, tack för svaren! Testar första passet i veckan då.
Ok, tack för svaren! Testar första passet i veckan då.
Quote from Funbeat user on 22 April 2011, 15:15Jag har kört Tabata på löpband och det var rent fruktansvärt. Men också helt fantastiskt. Nu är jag inte någon bra löpare, jag är nybörjare osv så vad som gäller för mig behöver inte vara det som gäller för folk som är vältränade.
Jag körde 20/10s med 2
Jag har kört Tabata på löpband och det var rent fruktansvärt. Men också helt fantastiskt. Nu är jag inte någon bra löpare, jag är nybörjare osv så vad som gäller för mig behöver inte vara det som gäller för folk som är vältränade.
Jag körde 20/10s med 2
Quote from Funbeat user on 25 April 2011, 09:28Kört första passet nu, på bana. Plågsamt att köra max på så korta distanser men det som inte dödar... Det kan inte ha varit någon vacker syn iaf, för mig som inte är skolad sprinter försvinner allt vad löpsteg heter direkt. Frågan är om det är värt att hå
Kört första passet nu, på bana. Plågsamt att köra max på så korta distanser men det som inte dödar... Det kan inte ha varit någon vacker syn iaf, för mig som inte är skolad sprinter försvinner allt vad löpsteg heter direkt. Frågan är om det är värt att hå