Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTabataintervaller
You need to log in to create posts and topics.

"Håller forskningen?"
Den länkade sammanfattningen säger bara att det är mer effektivt att springa fort om man vill bli bra på att springa fort än vad det är att springa inte fullt så fort. Intressantare hade varit att jämföra tabatism med någon etablerad

Anders: Om jag skulle köra på band skulle jag köra något mellanting vad gäller backe/fart för att kunna sänka farten något och ändå få det riktigt jobbigt.

Kristina: Precis. Vad jag avsåg var att det går att göra saker och ting rejält jobbiga på löpband iom att de kan lutas så pass mycket samtidigt som du kan tvingas springa i en rätt hög hastighet.

Zandra/Kristina: Jag förstår att kraftigt motlut kan vara bra för att komma upp i 170% av VO2max. Vad jag inte förstår är exakt hur man räknar ut den intensitet (hastighet i kombination med lutning) som motsvarar just 170% av VO2max. På nätet tror jag m

simon: n=7

Lars: ful bild. Punkt 🙂
Tabata utformade intervallerna för tävlande på 500m.
Skridskor.
Tävlingstid: knappt 1min.

Här är en artikel som verkar lite kritisk mot Tabata-studien:
http://www.bodyrecomposition.com/research-review/effects-of-moderate-intensity-endurance-and-high-intensity-intermittent-training-on-anaerobic-capacity-and-vo2-max.html

Här är en annan som ver

Lars: Jag förespråkar testcykel, inte löpband. Och som Frida skriver så är det en träningsmetod utformad och testad för sprintskridsoåkare (H)