Quote from Funbeat user on 4 May 2011, 08:33Den här varianten kör man på Crossfit Endurance, man använder sig alltså av kraftig lutning.
Use a treadmill, set at 12% grade at 0-30 sec slower pace per mile than best 5k pace. Do not reduce the speed!
Den här varianten kör man på Crossfit Endurance, man använder sig alltså av kraftig lutning.
Use a treadmill, set at 12% grade at 0-30 sec slower pace per mile than best 5k pace. Do not reduce the speed!
Quote from Funbeat user on 4 May 2011, 09:49Låter som en bra lösning att springa med kraftig lutning om man kör på band tycker jag. Banden har ju så långsam acceleration och att låta bandet rulla i den fart man måste ha om man kör platt och sedan hoppa av och på i farten låter vanskligt. Att sänka
Låter som en bra lösning att springa med kraftig lutning om man kör på band tycker jag. Banden har ju så långsam acceleration och att låta bandet rulla i den fart man måste ha om man kör platt och sedan hoppa av och på i farten låter vanskligt. Att sänka
Quote from Funbeat user on 4 May 2011, 10:47Jag tänkte mig att man kunde springa på bana (eller annan uppmätt sträcka). Då slipper man ju fippla med reglagen som på löpband. Å andra sidan har jag inga planer på att tillämpa tabataprotokollet, så det var mer av akademisk nyfikenhet jag ställde min
Jag tänkte mig att man kunde springa på bana (eller annan uppmätt sträcka). Då slipper man ju fippla med reglagen som på löpband. Å andra sidan har jag inga planer på att tillämpa tabataprotokollet, så det var mer av akademisk nyfikenhet jag ställde min
Quote from Funbeat user on 4 May 2011, 10:47Jag har svårt för så korta intervall som 20s när det gäller löpning/cykel med tanke på accelerationen. Däremot har jag kört några Tabata-pass på roddmaskin, det funkar ypperligt! 3set (8ggr 20s/10s) med 2-3 min vila (lugn rodd) mellan.
Högt kräk-index...
Jag har svårt för så korta intervall som 20s när det gäller löpning/cykel med tanke på accelerationen. Däremot har jag kört några Tabata-pass på roddmaskin, det funkar ypperligt! 3set (8ggr 20s/10s) med 2-3 min vila (lugn rodd) mellan.
Högt kräk-index...
Quote from Patrick Baumann on 4 May 2011, 11:24Det kan vara svårt att tro om man inte provat, men faktum är att det inte är några större problem att hoppa på ett löpband som rullar i full fart. Det som krävs är att bandet har någon form av handtag som man kan lägga kroppsvikten på tills det att man ac
Det kan vara svårt att tro om man inte provat, men faktum är att det inte är några större problem att hoppa på ett löpband som rullar i full fart. Det som krävs är att bandet har någon form av handtag som man kan lägga kroppsvikten på tills det att man ac
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 21:33När man gör VO2max-test på löpband, så ökar de ju lutningen successivt. Det är nog nästan ett måste att springa med lutning om man ska upp i 170 % av VO2max.
När man gör VO2max-test på löpband, så ökar de ju lutningen successivt. Det är nog nästan ett måste att springa med lutning om man ska upp i 170 % av VO2max.
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 21:39Håller med Zandra. Oavsett att det går att hoppa av och på bandet i full fart tycker jag det verkar okontrollerat och riskfyllt. Att springa sig toktrött i full rulle och hoppa av och på i farten var 20:e sekund. Orkar man heller inte fullfölja dratta jag
Håller med Zandra. Oavsett att det går att hoppa av och på bandet i full fart tycker jag det verkar okontrollerat och riskfyllt. Att springa sig toktrött i full rulle och hoppa av och på i farten var 20:e sekund. Orkar man heller inte fullfölja dratta jag
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 22:10BILD:http://5bcrossfit.com/wp-content/uploads/2011/02/do-your-tabatas.jpg
BILD:http://5bcrossfit.com/wp-content/uploads/2011/02/do-your-tabatas.jpg
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 23:21Vi kör en hel del tabataintervaller på MMA-träningen och det är grymt bra träning tycker jag. En riktig genomkörare. Vi brukar väl köra 8-9 minuter nu. Det ska ökas till 12 min så småningom.
Vi kör en hel del tabataintervaller på MMA-träningen och det är grymt bra träning tycker jag. En riktig genomkörare. Vi brukar väl köra 8-9 minuter nu. Det ska ökas till 12 min så småningom.
Quote from Funbeat user on 6 May 2011, 00:11Löpbandet jag ibland använder går till 14% lutning. Det är rejält karaktärsdanande redan i promenadtakt så redan i strax över joggingtakt, säg 8-9 km/h är det sjukt jobbigt.
Tycker i alla fall jag som är ganska tung. Backe är inte min grej liksom. Fast s
Löpbandet jag ibland använder går till 14% lutning. Det är rejält karaktärsdanande redan i promenadtakt så redan i strax över joggingtakt, säg 8-9 km/h är det sjukt jobbigt.
Tycker i alla fall jag som är ganska tung. Backe är inte min grej liksom. Fast s