Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTabataintervaller
You need to log in to create posts and topics.

@Zandra: Så har jag fattat det också. Och när jag provade fanns det som du säger inga krafter att dra igång ett till set efter det första. Därmed inte sagt att jag kom upp i några 170% 😀 Kan du teorin bakom just denna siffra?

Det är den siffra de använde i studierna som är gjorda med Tabata protocol, men jag är osäker på varför de valde just 170 %. Finns säkert någon bra vetenskaplig teori bakom.

Jag har nog blandat och gett lite från olika skolor inom HIIT.
Jag gissar jag har svårt att komma upp i 170% av VO2max, jag har fått för mig man det krävs både en viss träningsgrad och ett ganska fett pannben för detta.

Men det kan också vara därför jag

Hur vet man att man är uppe i 170% av VO2max? Hur mäter man det alltså?

Om man vill vara säker måste man göra ett VO2max-test. Tabataintervaller i studier har utförts på testcykel, där man kan anpassa inställningarna så att man vet att om cykeln är inställd på ett visst watt med en given kadens, så kräver det 170 % av VO2max

Tack Zandra för infon! Nej det är nog svårt. 🙂 Jag körde ju på bana förra veckan och kom nog inte upp i mer än ca 90 mot slutet har jag för mig. Får väl veva med armarna samtidigt. 😀 På cykel skulle det vara helt omöjligt för mig - maken till krattig c

Jag antar att man bör anpassa uppvärmningen, så att man startar första intervallen med redan hög puls. Då blir det nog lättare att ligga högt hela vägen. Kör man bara så hårt man kan, så har man nog tagit i tillräckligt 😀

det här låter kul..måste testas nån gång..
kanske efter nått kortare löppas..typ 4 km..

ska man verkligen springa så fort man kan i 20 sec???
eller hyffsat fort..
tänkte på att skaderisken kan bli hög..

för när man kör intervallträning..typ 6x400 så ska

Ja så måste man nog göra Zandra. Jag hade ingen som helst aning om vad som väntade mig när jag körde eftersom det var första gången. Ska bli spännande att se hur det går med pulsen nästa gång. 🙂 Fördelen är ju att 10 sek är rysligt kort - ett par andeta

Vad kom Du upp i för puls Kristina?

Jag visste faktiskt inte att det fanns något som heter Tabata-intervaller när jag hade hade såna inlagda i boxträningens fysdel. Vi brukade köra 20 sek upphopp, push ups, snabba knälyft och ruscher med 10 sek vila eme