Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTabataintervaller
You need to log in to create posts and topics.

vilken klocka har du?

jag har inte hittat ett intervallschema till rs800 med pip

Jag körde igår för första gången och det var hejdlöst roligt! 🙂 2 set á 8 orkade jag med. Blir inte många träningsminutrar, men vilka minutrar! 😀

Jag har en GF305 och den pep väldigt tydligt - började räkna ner när det var 5 sekunder kvar med ett pip

Jag har Suunto t6c och den har en okay intervalltimer. Kunde önska den hade "förpip" som varnade att nu är det 5 s kvar... 4, 3, 2, 1... men det fungerar ändå.

Jag har kört en del såna pass på löpband i vinter. Tycker att det funkar bra att köra bandet på maxfart och styra belastningen med lutningen på bandet. Brukar ställa in så att jag precis klarar fyra minuter. Efter tre pass eller så brukar jag ha förbättra

Det svåra med Tabataintervaller för löpning är att man ska upp i väldigt hög intensitet redan från start. Tanken är att man ska ligga på 170 % av VO2max och det är väldigt svårt att lyckas med i löpning. Därav att det oftast genomförs på testcykel.

Jag kör på Suunto T3c. Det går att progga in två intervaller, de följer på varandra (20/10, 20/10 osv. alltså) med valbar paus mellan. Det där med nedräkning vore bra ja, eller högre pipvolym. Där satsningen går in går hörseln ut...

Ni som kör tabataintervaller (löpning), hur lång vila har ni mellan varje set? Jogg/gåvila?

Detta upplägg har jag kört (men inte fullt tagit mig igenom ännu 🙂

Uppvärmning lätt jogging 20 min
Set 1 8 reps 20/10 därefter 3 min ståvila
Set 2 8 reps 20/10 därefter 5 min promenadvila
Set 3 8 reps 20/10
Mkt lätt nedjoggning 10 min alt promenad

Jag tänker mig att ståvila kan innebära att man blir tokstel så för mig brukar gåvila eller jogg funka bättre mellan intervaller. Nu har jag ju aldrig provat dessa mördarintervaller men ändå. Kanske blir 3-5 min gåvila vid första försöket, om ingen har nå

Är det inte bara 1 set i Tabata protocol? Dvs totalt 4 min. Kör man verkligen på 170 % av VO2max, så är man fullkomligt slutkörd efter det och överväger knappast att köra några set till.

EDIT: Var på föreläsning med Dr Izumi Tabata himself på GIH för någ