Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTalanglös-hur bra kan man bli?
You need to log in to create posts and topics.

Lars,
På två tunga träningsveckor sprang du 18 km på 1.40 resp 20 km på 1.49. För mig tyder det på att med minsta formtoppning hade du lätt gjort en bit under 1.50 då.

Det är möjligt att nertrappningen inte var tillräckligt bra. Sista veckorna såg ut så här:

v19
Tis: 7x633m @ 4:14/km (2:30 joggvila) + 7km jogg <-- Sista ansträngande passet, 11 dagar innan.
Tor: 7km jogg
Fre: 5km @ 4:53/km + 4km jogg
Sön: 11km jogg
Tot

Lars, i mina ögon är det en ganska perfekt nedtrappning.

Men då tror jag att du springer för defensivt. Trots allt har du inte tävlat på 10km. Detta måste göra att du inte vågar gå ut i fart strax under sub 5:00min/km. Eller så springer du och vinkar oc

MP:
Min gissning, om du gillar att nöta längre o långsammare, är att du behöver mer variation i träningen. Mer teknik, mer styrka och mer fartträning - så att snabbare löpning inte är något konstigt eller främmande för dig.

Spelar du innebandy, åker ski

Lars: Jag tror Leif har rätt. Lite mer tävlingsvana kan behövas. Spring några 10k och 21,1k lopp bara som träning. Sen så tror jag på lidande också. Har jag inte lidit något under loppet har jag sprungit för sakta. (H)

"Pain is temporary, glory is forev

Anders: Du har helt rätt både med variationen (vilket egentligen inte överraskar mig) och med tävlingsinstinkten (vilket gav mig en aha upplevelse). I allt annat idrottande har jag haft tävlingsinstinkt men inte i löpning på längre distanser. Jag har nog

Ja jag måste ju bara kommentera Jonas U när han säger till en som vill blir bra å hur bra som han kan bli utifrån sina förutsättningar typ:"Spring några 21,1 km lopp till som träning...hehe..." Du behöver inte svara Jonas ...jag vet vad du menade ...men

Man svarar ju beroende på vem som frågar. 🙂 Men klart jag rekommenderar att springa minst ett extra lopp per år utöver sitt stora mål. Tycker att kroppen har en tendens att glömma bort hur det var att tävla.

Sen hur kul är det att träna i 12 månader ti

Okey Jonas...då rekommenderar vi en B-plan och en C-plan om det skiter sig med "Drömmen"...kanske D-plan oxså om du tyckte att det var djävligt roligt när B-planen typ höll.;)