Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTeknik tips för backar!
You need to log in to create posts and topics.

Arvid skrev:
"Jag tycker att spinningen är mycket enklare i "backar" eftersom spinningcykelns trampa hjälper foten upp på tillbakavägen."

Då har du skruvat på för lite motstånd... 😉

Spinning är väl som andra typer av konditionssporter, som löpning m.m, bra för hjärta lungor, och kan ev hjälpa vissa med kadens och rundtramp, även om jag aldrig lyckades med det.

Men som alla andra sporter blir man bra på de man tränar, spinning är nog

Hej Emma,

Befinner mig i en liknande situation. Hänger med bra på gruppcyklingarna tills det börjar bli brantare och längre backar.

Har också märkt skillnaden i mjölksyretröskeln. Tror att just detta beror på samma sak som skillnaden jag ser mellan löpn

Hej Emma,

Angående längden på intervaller. Om du tränar 6x3-5 min på90-95% så får du bra VO2Max träning och till viss del mjölksyratröskel. Jag tycker även du ska testa längre intervaller som är särskilt bra för att höjja din mjölksyratröskel t.ex. 2x20

@David,

ang kadens för sprinters, maximal effekt utvecklar de flesta vid ca 120-130 rpm, sedan sjunker effekten pga att det går för fort för musklerna för att kunna kontrahera opitmalt.

Här finns en intressant studie om kadens:

http://www.ismj.com/pag

...eller så kör de singelspeed.

eller så kör de inte SINGLEspeed

"En sprinter kommer upp 170 i kadens och det verkar meningsfullt. "

Vilken meningslös kommentar för den här tråden...

Ja, kadenstålighet är - som allt annat - träningsbart. Vad som är optimal kadens beror dock på typ av cykling, distans, individuella eg

Bra träningstips av Daniel!

Jag tror också en kombo av VO2 max-intervaller och tröskelintervaller är bästa metoden för att bli bättre i backarna (och för övrigt bra överhuvudtaget). Observera att VO2max-intervaller 2-3 min med fördel kan köras i backar.

Nu har snart alla varianterna av träning-tävling-cykel varit med så nu kan vi göra en matris