Quote from Ulrika Ekelund on 22 January 2012, 23:48Exakt Robert! (t+)
Varför krångla till det?
Exakt Robert! (t+)
Varför krångla till det?
Quote from Funbeat user on 23 January 2012, 17:52"Hörde någon säga (inga referenser) att särskilt kvinnor fick knäproblem då LP runt 6:30-7-tempo skulle få knäskålen (?) att hoppa upp och ner särskilt mycket just i detta tempoområde"
Anders-> Om så vore borde det bero på tekniken. Jag springer då och d
"Hörde någon säga (inga referenser) att särskilt kvinnor fick knäproblem då LP runt 6:30-7-tempo skulle få knäskålen (?) att hoppa upp och ner särskilt mycket just i detta tempoområde"
Anders-> Om så vore borde det bero på tekniken. Jag springer då och d
Quote from Funbeat user on 23 January 2012, 18:59HH: Alla fungerar säkert inte på samma sätt. Mitt eget löpsteg, teknik, fokus, intresse, ja allt! - upphör om det går för långsamt.
Edit: Förtydligande: Jag springer också långsamt ibland med myrsteg ihop med mina barn. Men då rör det sig alltid om korta
HH: Alla fungerar säkert inte på samma sätt. Mitt eget löpsteg, teknik, fokus, intresse, ja allt! - upphör om det går för långsamt.
Edit: Förtydligande: Jag springer också långsamt ibland med myrsteg ihop med mina barn. Men då rör det sig alltid om korta
Quote from Funbeat user on 23 January 2012, 19:13HH: "Jag förstår inte riktigt. Om du springer en tävling på 4h30min så är det väl knappast i marafart?"
Precis, det är ju inte det. Ofta har dessa "%-av-visst-tempo-på-tävlingsfart-rekommendationer" grundats på hyfsat snabba löpare. En klassiker är begr
HH: "Jag förstår inte riktigt. Om du springer en tävling på 4h30min så är det väl knappast i marafart?"
Precis, det är ju inte det. Ofta har dessa "%-av-visst-tempo-på-tävlingsfart-rekommendationer" grundats på hyfsat snabba löpare. En klassiker är begr
Quote from Funbeat user on 23 January 2012, 19:39Det ser bara ut som vilken löpteknikkurs som helst.
Det ser bara ut som vilken löpteknikkurs som helst.
Quote from Funbeat user on 23 January 2012, 19:56@Lars: Vilket tempo anser du att man ska hålla på långpassen om man tränar för att springa maran på 2:20 respektive 4:30?
@Lars: Vilket tempo anser du att man ska hålla på långpassen om man tränar för att springa maran på 2:20 respektive 4:30?
Quote from Funbeat user on 23 January 2012, 20:19@Axell:
2:20 löparen: 3:45-4:05 min/k
4:30 löparen: Troligen långsammare än 7min/k: Svårt att sätta "fart" för folk som springer över 4h. Då är det nog bättre att kika på pulsklockan eller gå på känsla.
@Axell:
2:20 löparen: 3:45-4:05 min/k
4:30 löparen: Troligen långsammare än 7min/k: Svårt att sätta "fart" för folk som springer över 4h. Då är det nog bättre att kika på pulsklockan eller gå på känsla.
Quote from Funbeat user on 23 January 2012, 20:22Jag springer enbart efter puls. Och kikar lite på farten men pulsen styr.
Jag springer enbart efter puls. Och kikar lite på farten men pulsen styr.
Quote from Funbeat user on 23 January 2012, 20:55Lars-> Ok, nu förstår jag vad du menar. Tempoangivelser utefter tidigare resultat blir ett lite för trubbigt verktyg. Men om man inte har koll på sina trösklar kanske det kan hjälpa någon, eller?
Lars & Anders-> Visst är vi alla olika, och jag kan tänka
Lars-> Ok, nu förstår jag vad du menar. Tempoangivelser utefter tidigare resultat blir ett lite för trubbigt verktyg. Men om man inte har koll på sina trösklar kanske det kan hjälpa någon, eller?
Lars & Anders-> Visst är vi alla olika, och jag kan tänka