Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTempo på långpass?
You need to log in to create posts and topics.

MF >> Jag har läst om att tiden på dygnet också avgör "effekten" på högintensivträning. Att det finns en tröghet i systemet på morgonen som gör att samma puls på fm kontra em ej har samma ansträngningsgrad på hjärtat. Stämmer detta?

M F,
Många blandar kvantititiva kunskaper och kvalitativa. Jag får en lite känsla att du gör det. Silar mygg och sväljer kameler. Tex att säga att sittställninge på cykel är viktigt för hjärtfrekvensen kan den säkert vara i kvalitativt bemärkelse men kva

Nu tar det ju nya riktningar hela tiden från ursprungsfrågan.

"MF >> Jag har läst om att tiden på dygnet också avgör "effekten" på högintensivträning. Att det finns en tröghet i systemet på morgonen som gör att samma puls på fm kontra em ej har samma ans

M F
Blandar du inte korten lite väl mycket nu, eller missar jag något?

Det var DU som skrev att hjärtat gör skillnad på om man springer, cyklar eller åker skidor men hitintills har alla dina svar (i princip) visat motsatsen och det var ju du som ”hoppade

Henrik-> Tack för feedack 🙂 !

Intressant att vända på frågeställningen, dvs vad man förlorar på LP i högre tempo.

Jo, återhämtningen har jag förståelse och respekt för. Jag kör aldrig två dagar i rad, och jag känns inte så sliten med mitt nuvarande

Håkan. ja du missar poängen. Hjärtat gör skillnad men ni håller på och blandar in en massa andra faktorer som väger mycket tyngre för träningsanpassningen till uthållighetsträning (som inte hade med ursprungspåståendet att göra).

Så, sammanfattat: Gör hj

Så, Oskar hade egentligen inte fel alls i att det är hjärtfrekvensen som avgör hjärtatas träning?

Det är snarare blodflödet, som är frekvensen gånger slagvolymen. I fallet med samma systemiska och pulmonella belastning så ger en förändrad frekvens en motsvarande justering av slagvolymen. Om vi då bortser från den blodtrycksinducerade påverkan för frek

M F, det enda jag har frågat om är kvantifiering av dina påståenden.
Ser inte att du svarat på det. Det kvalitativa fattar vi redan och behöver inte skrivas mer.

Ett enkelt exempel: Om man vid löpning har 180 slag/min och ett visst blodflöde. Hur stort

Håkan. Ditt exempel: Ska man svara på det på individnivå måste man mäta på individnivå, och för personer med små skillnader så överstiger metodfelet skillnaden mellan aktiviteterna. Så tyvärr - det görs inte. Om man får samma effekt på konditionen är en h