Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTidsvinst med bra hjul?
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag är sugen på att uppgradera mina enkla och relativt billiga träningshjul, mot nånting bättre, typ i stil med zipp 404 eller eventuellt 808. Huvudmålet är triathlon. Då det är en ganska stor investering vill man ju ha ut nåt av de pengar man stopp

Jag har cyklat i ca 1,5 år "ordentligt" och upplevde att det gjorde ca 2-3 km/h på platten i snitt. Men det är svårt att säga exakt, en hel del kan vara placebo-effekt, man njuter av det sjungande ljudet i härliga 50-profiler.

Denna artikeln tar upp en del om aero och hur mycket man får betala kontra vad det ger, sista sidan har lite tabeller. Det är inte just hjul i denna men en del andra saker.

http://www.bikeradar.com/news/article/how-aero-is-aero-19273

aeroeffekt eller placeboeffekt så är 1 minut i tidsvinst alltid 1 minut i tidsvinst

Ett hjul är fortfarande ett hjul. Om ett bra hjul (vad det nu är, förutom att det är dyrare) skulle ge så mycket mindre friktion och luftmotstånd, att man vinner 2-3 km/h tror jag inte på. Men motbevisa mig gärna, så kanske även jag köper nya hjul 🙂

Räcker det inte att ställa upp i en tävling och se vad de andra kör på?
Vinner "man" så har "man" det bästa materialet, och vice versa.

Det är bara det att "man" rullar med hjul för 25.000...

Tung cykel och hjul ger starka ben (t+)
Men jag vill också ha bra (dyra?) och lätta aerohjul. Tror dock jag väntar till efter sommaren och bygger en helt ny cykel istället, med kinaram, eller blir det ram(a)skri då? 😉

Är också nyfiken på det där med hjul och vad det ger för effekt ingenjör som man är, Aerodynamisk effekt köper jag men många dyrare hjul ser åtminstonne inte ut som de har nån aerodynamisk effekt ?

Vikt förstår jag till viss del men det kan inte påverka

Höga fälgar ger två aerodynamiska vinster:
1. Formen på däck+fälg när den skär vinden blir längre (=mer droppformad).
2. Ekrarna blir kortare vilket minskar deras luftmotstånd (mer än proportionelt mot ekerklängden eftersom det är närmast fälgen som hasti