Quote from Guest on 11 January 2010, 16:47Hej!
Jag är sugen på att uppgradera mina enkla och relativt billiga träningshjul, mot nånting bättre, typ i stil med zipp 404 eller eventuellt 808. Huvudmålet är triathlon. Då det är en ganska stor investering vill man ju ha ut nåt av de pengar man stopp
Hej!
Jag är sugen på att uppgradera mina enkla och relativt billiga träningshjul, mot nånting bättre, typ i stil med zipp 404 eller eventuellt 808. Huvudmålet är triathlon. Då det är en ganska stor investering vill man ju ha ut nåt av de pengar man stopp
Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 16:57Jag har cyklat i ca 1,5 år "ordentligt" och upplevde att det gjorde ca 2-3 km/h på platten i snitt. Men det är svårt att säga exakt, en hel del kan vara placebo-effekt, man njuter av det sjungande ljudet i härliga 50-profiler.
Jag har cyklat i ca 1,5 år "ordentligt" och upplevde att det gjorde ca 2-3 km/h på platten i snitt. Men det är svårt att säga exakt, en hel del kan vara placebo-effekt, man njuter av det sjungande ljudet i härliga 50-profiler.
Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 17:13Denna artikeln tar upp en del om aero och hur mycket man får betala kontra vad det ger, sista sidan har lite tabeller. Det är inte just hjul i denna men en del andra saker.
http://www.bikeradar.com/news/article/how-aero-is-aero-19273
Denna artikeln tar upp en del om aero och hur mycket man får betala kontra vad det ger, sista sidan har lite tabeller. Det är inte just hjul i denna men en del andra saker.
http://www.bikeradar.com/news/article/how-aero-is-aero-19273
Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 17:21aeroeffekt eller placeboeffekt så är 1 minut i tidsvinst alltid 1 minut i tidsvinst
aeroeffekt eller placeboeffekt så är 1 minut i tidsvinst alltid 1 minut i tidsvinst
Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 18:36Ett hjul är fortfarande ett hjul. Om ett bra hjul (vad det nu är, förutom att det är dyrare) skulle ge så mycket mindre friktion och luftmotstånd, att man vinner 2-3 km/h tror jag inte på. Men motbevisa mig gärna, så kanske även jag köper nya hjul 🙂
Ett hjul är fortfarande ett hjul. Om ett bra hjul (vad det nu är, förutom att det är dyrare) skulle ge så mycket mindre friktion och luftmotstånd, att man vinner 2-3 km/h tror jag inte på. Men motbevisa mig gärna, så kanske även jag köper nya hjul 🙂
Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 18:40Räcker det inte att ställa upp i en tävling och se vad de andra kör på?
Vinner "man" så har "man" det bästa materialet, och vice versa.
Räcker det inte att ställa upp i en tävling och se vad de andra kör på?
Vinner "man" så har "man" det bästa materialet, och vice versa.
Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 18:55Det är bara det att "man" rullar med hjul för 25.000...
Det är bara det att "man" rullar med hjul för 25.000...
Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 20:06Tung cykel och hjul ger starka ben (t+)
Men jag vill också ha bra (dyra?) och lätta aerohjul. Tror dock jag väntar till efter sommaren och bygger en helt ny cykel istället, med kinaram, eller blir det ram(a)skri då? 😉
Tung cykel och hjul ger starka ben (t+)
Men jag vill också ha bra (dyra?) och lätta aerohjul. Tror dock jag väntar till efter sommaren och bygger en helt ny cykel istället, med kinaram, eller blir det ram(a)skri då? 😉
Quote from Funbeat user on 12 January 2010, 08:21Är också nyfiken på det där med hjul och vad det ger för effekt ingenjör som man är, Aerodynamisk effekt köper jag men många dyrare hjul ser åtminstonne inte ut som de har nån aerodynamisk effekt ?
Vikt förstår jag till viss del men det kan inte påverka
Är också nyfiken på det där med hjul och vad det ger för effekt ingenjör som man är, Aerodynamisk effekt köper jag men många dyrare hjul ser åtminstonne inte ut som de har nån aerodynamisk effekt ?
Vikt förstår jag till viss del men det kan inte påverka
Quote from Funbeat user on 12 January 2010, 08:56Höga fälgar ger två aerodynamiska vinster:
1. Formen på däck+fälg när den skär vinden blir längre (=mer droppformad).
2. Ekrarna blir kortare vilket minskar deras luftmotstånd (mer än proportionelt mot ekerklängden eftersom det är närmast fälgen som hasti
Höga fälgar ger två aerodynamiska vinster:
1. Formen på däck+fälg när den skär vinden blir längre (=mer droppformad).
2. Ekrarna blir kortare vilket minskar deras luftmotstånd (mer än proportionelt mot ekerklängden eftersom det är närmast fälgen som hasti