Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTidsvinst med bra hjul?
You need to log in to create posts and topics.

Då kan det ju stämma om jag upplever 2-3 km/h runt 33-35 km/h ca.

Hur räknar du då? Ju lägre fart, desto mindre vinner du på högprofil.

Jag upplever skrev jag. Räknandet finns det ett överflöd av folk här som står för. Jag upplever att min snittfart på min pendlings-sträcka höjs med ca 2-3 km/h när jag kör med finhjulen. Om det sen är placebo för att de borde vara snabbare, de är snyggare

Hej Andrew.

"Då kan det ju stämma om jag upplever 2-3 km/h runt 33-35 km/h ca"

Klart det kan stämma. Men kanske inte enbart på att dessa är mer "aero" än fulhjulen.

Du kanske har lite bättre däck på finhjulen, lite bättre lager mm. Sen är det klart att

Eftersom luftmotståndet står för ca 80-90% av totala motståndet i alla intressanta hastigheter (möjligtvis klättring i berg undantaget) så är vinsten i % hastighet (givet konstant trampad effekt) med ett par aerodynamiska hjul ungefär den samma oavsett hu

En annan aspekt nån som vet gärna får svara på är huruvida ett par högprofils kolfiberhjul 50+ mm har bättre eller sämre komfort jämfört med ett par 30+ mm aluhjul ex DT Swiss.

Ganska intressant om man är långdistansare. Tidsvinsten lär bli noll om man å

Körde VR och Ride Of Hope på 50 mm profil med 21mm tub. Kan inte säga att jag märkte så stor skillnad, eller så är min gump så pass härdad/domnad att jag inte känner det. Ljudet och känslan, synen av ett par läckra hjul ger mycket.... Kan tillägga att de

Hmm...kinesiska hjul som verkar vara litet intetsägande.
http://www.xerowheel.com/

Tidsvinst bli noll om man har beställt en Canyon

ooops(#)

Men lägg ner Canyon istället så vi övriga slipper höra på malandet.