Quote from Lena O on 12 January 2010, 21:43ironi förlorat på dig Manne 😉
ironi förlorat på dig Manne 😉
Quote from Funbeat user on 12 January 2010, 22:04Hehe Sorry men man e ju som less...
Hehe Sorry men man e ju som less...
Quote from Funbeat user on 13 January 2010, 09:12Hur står sig HED hjul då? Kikade lite på sådana igår, inte allt för dyra och ändå rätt schyssta. Jet 4 fram och Jet 9 bak hade jag tänkt, låter som en bra idé? Kanske inte lika bra som zipp eller lightweight, men med min kassa så är dom bättre lämpade för
Hur står sig HED hjul då? Kikade lite på sådana igår, inte allt för dyra och ändå rätt schyssta. Jet 4 fram och Jet 9 bak hade jag tänkt, låter som en bra idé? Kanske inte lika bra som zipp eller lightweight, men med min kassa så är dom bättre lämpade för
Quote from Funbeat user on 13 January 2010, 13:06Hej Joakim.
"Eftersom luftmotståndet står för ca 80-90% av totala motståndet i alla intressanta hastigheter (möjligtvis klättring i berg undantaget) så är vinsten i % hastighet (givet konstant trampad effekt) med ett par aerodynamiska hjul ungefär den sa
Hej Joakim.
"Eftersom luftmotståndet står för ca 80-90% av totala motståndet i alla intressanta hastigheter (möjligtvis klättring i berg undantaget) så är vinsten i % hastighet (givet konstant trampad effekt) med ett par aerodynamiska hjul ungefär den sa
Quote from Håkan Öhling on 13 January 2010, 13:27Kvadraten på hastigheten
Kvadraten på hastigheten
Quote from Funbeat user on 13 January 2010, 14:27Kraften ökar med kvadraten. Effekten för att övervinna luftmotståndet ökar med kubiken. De flesta brukar kalla effekten för luftmotstånd för det är det som man känner av i tramporna. Om luftmotståndet ökar med det dubbla måste du trampa med dubbelt så hög
Kraften ökar med kvadraten. Effekten för att övervinna luftmotståndet ökar med kubiken. De flesta brukar kalla effekten för luftmotstånd för det är det som man känner av i tramporna. Om luftmotståndet ökar med det dubbla måste du trampa med dubbelt så hög
Quote from Funbeat user on 13 January 2010, 14:31Då är ju följdfrågan vid vilken hastighet som man börjar tilldogöra sig de aerodynamiska vinsterna?
Visst det är klart att det beror på flera faktorer, men på ett ungefär?
Då är ju följdfrågan vid vilken hastighet som man börjar tilldogöra sig de aerodynamiska vinsterna?
Visst det är klart att det beror på flera faktorer, men på ett ungefär?
Quote from Funbeat user on 13 January 2010, 15:02Runt 30 har jag för mig
Runt 30 har jag för mig
Quote from Funbeat user on 13 January 2010, 15:03I princip alla hastigheter.
Men om du brukar lalla runt i 20km/t så är nog en procents ökning i hastighet kanske inte så viktig.
I princip alla hastigheter.
Men om du brukar lalla runt i 20km/t så är nog en procents ökning i hastighet kanske inte så viktig.
Quote from Funbeat user on 13 January 2010, 15:18Hej.
Vad påverkar luftmotståndet?
"Hastighet.
Det absolut bästa sättet att minska luftmotståndet är att sänka hastigheten. Varför? Jo, därför att luftmotståndet (kraften) ökar med (den upplevda) motvinden i kvadrat. Vad som är ännu värre är att den ef
Hej.
Vad påverkar luftmotståndet?
"Hastighet.
Det absolut bästa sättet att minska luftmotståndet är att sänka hastigheten. Varför? Jo, därför att luftmotståndet (kraften) ökar med (den upplevda) motvinden i kvadrat. Vad som är ännu värre är att den ef