Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTidsvinst med bra hjul?
You need to log in to create posts and topics.

ironi förlorat på dig Manne 😉

Hehe Sorry men man e ju som less...

Hur står sig HED hjul då? Kikade lite på sådana igår, inte allt för dyra och ändå rätt schyssta. Jet 4 fram och Jet 9 bak hade jag tänkt, låter som en bra idé? Kanske inte lika bra som zipp eller lightweight, men med min kassa så är dom bättre lämpade för

Hej Joakim.

"Eftersom luftmotståndet står för ca 80-90% av totala motståndet i alla intressanta hastigheter (möjligtvis klättring i berg undantaget) så är vinsten i % hastighet (givet konstant trampad effekt) med ett par aerodynamiska hjul ungefär den sa

Kvadraten på hastigheten

Kraften ökar med kvadraten. Effekten för att övervinna luftmotståndet ökar med kubiken. De flesta brukar kalla effekten för luftmotstånd för det är det som man känner av i tramporna. Om luftmotståndet ökar med det dubbla måste du trampa med dubbelt så hög

Då är ju följdfrågan vid vilken hastighet som man börjar tilldogöra sig de aerodynamiska vinsterna?

Visst det är klart att det beror på flera faktorer, men på ett ungefär?

Runt 30 har jag för mig

I princip alla hastigheter.
Men om du brukar lalla runt i 20km/t så är nog en procents ökning i hastighet kanske inte så viktig.

Hej.

Vad påverkar luftmotståndet?

"Hastighet.
Det absolut bästa sättet att minska luftmotståndet är att sänka hastigheten. Varför? Jo, därför att luftmotståndet (kraften) ökar med (den upplevda) motvinden i kvadrat. Vad som är ännu värre är att den ef