Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTips önskas inför ultrapremiär
You need to log in to create posts and topics.

Kommer att köra min första ultra på i Trollhättan nästa helg då jag står på startlinjen i sextimmarsloppet. Tänkte höra vad ni har för råd inför loppet. Taktik, förberedelser med mera, allt är av intresse.

Har tidigare kört två lidingölopp på ca 3 timmar

Jamn fart, rymliga skor, drick och ät ofta.

Ta det lugnt i början.

Jag har begränsad erfarenhet, men vill du få ut max av din kapacitet gäller det enligt mig att gissa ganska bra före loppet vad du har kapacitet för. Jag tror också att många springer för sakta och defensivt för att få ut max. Springer man för sakta i bör

Ha en plan. Spring 28 minuter, gå två. Lägg till fem minuters extra gåvila efter två och fyra timmar. Räkna efter hur långt du kan tänkas hinna och vilket tempo du skulle behöva hålla. Ju fler räkneexempel du klarat av innan ju större är chansen att du ko

Robert, det där var riktigt bra tips. Finns inte mycket att tillägga där 🙂

Ställ in dig mentalt. Ät mat och drick dryck som du är van. Glöm inte att få i dig salt. Använd rymliga insprungna springskor med tåviftrum.

Dela upp tiden eller distansen i olika delsträckor som passar dig och din kapacitet.

Ex. Ett sextimmars: Dela up

1. Man BLIR dum i huvudet (lyssna på Robert)
2. Ät och drick så ofta du kan (lyssna på Lissie)
3. Salt är viktigt, särskilt om det är varmt
4. Man BLIR dum i huvudet
5. Starta så långsamt du kan
6. Starta ännu långsammare (alla minuter du "förlorar" i tid

Det kan vara värt att påpeka att det där med att man blir dum i huvudet tenderar att sitta i ett par dagar efter löpet. Oftast såpass länge att man hinner anmäla sig till nästa ultra. Hur smart är det egentligen?

Apropå dum i huvudet så har jag varit med om att vi stod ett gäng löpare och kliade oss i huvudet och grunnade på vad exempelvis 224-32 blir (efter ett antal mils löpning....) 😀