Quote from Guest on 17 May 2011, 13:30Såg på Enervits hemsida att de numera rekommenderar att konsumera en gel precis innan start i längre lopp. Är det nån som vet hur de tänker? Jag tänker spontant att det finns risk för kombinerad blodsocker- och adrenalindump ganska så snart efter start...
Såg på Enervits hemsida att de numera rekommenderar att konsumera en gel precis innan start i längre lopp. Är det nån som vet hur de tänker? Jag tänker spontant att det finns risk för kombinerad blodsocker- och adrenalindump ganska så snart efter start...
Quote from Funbeat user on 17 May 2011, 13:40Ska man springa ett längre lopp så borde man vara förberedd för det. Det man har petat i sig och lagrat i kroppen räcker ett tag, så den där gelen kan man faktiskt spara till senare.
Ska man springa ett längre lopp så borde man vara förberedd för det. Det man har petat i sig och lagrat i kroppen räcker ett tag, så den där gelen kan man faktiskt spara till senare.
Quote from Funbeat user on 17 May 2011, 13:44Det är inte fel att äta något precis innan loppet, speciellt när det är långa lopp det gäller. Viktigast är dock att äta något man tål att springa på direkt efter, gel funkar ju, banan funkar för mig, det är bara att ta det man gillar.
Så kör man t.ex. e
Det är inte fel att äta något precis innan loppet, speciellt när det är långa lopp det gäller. Viktigast är dock att äta något man tål att springa på direkt efter, gel funkar ju, banan funkar för mig, det är bara att ta det man gillar.
Så kör man t.ex. e
Quote from Funbeat user on 17 May 2011, 13:49@Linus: Ironman eller ultra...att ta gel vid starten?? Det var någonting nytt. Det viktigaste är att se till att intaget av energi är jämt under tävlingen. Det är inte gel vi pratar om då.
@Linus: Ironman eller ultra...att ta gel vid starten?? Det var någonting nytt. Det viktigaste är att se till att intaget av energi är jämt under tävlingen. Det är inte gel vi pratar om då.
Quote from Funbeat user on 17 May 2011, 13:55Javisst. Jag säger inte att det just måste vara gel, men om man ska köra 10 timmar i sträck är det bra att vara fulladdad när man startar. Käkar du frukost kl 5 på morgonen och sedan startar kl 7 så har du förlorat två timmar av den frukosten så det är en
Javisst. Jag säger inte att det just måste vara gel, men om man ska köra 10 timmar i sträck är det bra att vara fulladdad när man startar. Käkar du frukost kl 5 på morgonen och sedan startar kl 7 så har du förlorat två timmar av den frukosten så det är en
Quote from Funbeat user on 17 May 2011, 13:58Frågan är väl; hur lång tid tar det för kroppen att ta upp och få nytta av gelen?
Kickar den in efter 30 min eller 60?
Frågan är väl; hur lång tid tar det för kroppen att ta upp och få nytta av gelen?
Kickar den in efter 30 min eller 60?
Quote from Funbeat user on 17 May 2011, 13:59@Linus: Ok, hur länge håller du igång är dina långpass/tävlingar?
Håller med om att magen ska gilla det som dimper ned. Gel tycker jag är nödraketen, som man tar på slutet om behov finns.
@Linus: Ok, hur länge håller du igång är dina långpass/tävlingar?
Håller med om att magen ska gilla det som dimper ned. Gel tycker jag är nödraketen, som man tar på slutet om behov finns.
Quote from Funbeat user on 17 May 2011, 14:00@AT: Snarare 10 minuter.
@AT: Snarare 10 minuter.
Quote from Funbeat user on 17 May 2011, 14:29Linus, intag av bar, gel, banan eller dylikt precis innan fysisk aktivitet kan resultera i akut blodsockerfall. Bättre att sätta i sig det man vill ha 30 min innan start eller vänta lite tills kroppen kommit igång, dvs efter start.
Linus, intag av bar, gel, banan eller dylikt precis innan fysisk aktivitet kan resultera i akut blodsockerfall. Bättre att sätta i sig det man vill ha 30 min innan start eller vänta lite tills kroppen kommit igång, dvs efter start.
Quote from Funbeat user on 17 May 2011, 14:38Så länge precis innan start innebär 30 sek innan star borde det väl funka. Gör du det 10 min före start finns det kanske risk för onödigt blodsockerfall pga insulinpåslag?
Så länge precis innan start innebär 30 sek innan star borde det väl funka. Gör du det 10 min före start finns det kanske risk för onödigt blodsockerfall pga insulinpåslag?