Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTotalvila här med?
You need to log in to create posts and topics.

Läste följande i ett annat inlägg:

"Har du provat att gör ett uppehåll på en vecka. Inte längre. Men en veckas totalvila kan göra underverk och de flesta kommer tillbaka starkare än innan. rekommenderas var 10-12e vecka ungefär."

Gäller det bara styrket

Jadå, fast jag passar in det i resten av schemat så det blir t ex vid semestern eller när det nu kan tänkas komma förhinder för träningen.

Jag har också upplevt att man efter en hård träningsperiod följd av en vilovecka kan komma tillbaka och vara starka

Nej.

Något jag kan rekommendera är att ta en vecka semester och åk någonstans, sedan går du jättemycket på din semester. Aldrig kännt mig så fräsch i benen som efter en vecka med 6-7 timmars gång på stan varje dag. Aktiv vila =)

Jag planerar inte in en veckas totalvila men var på Kefalonia en vecka i augusti och då var de enda ansträngningarna att plaska lite i Medelhavet och promenera och köpa glass då man var på stranden 😀 Så jag har haft en vilovecka detta år i alla fall.

Jag vilar heller aldrig en hel vecka...har liksom svårt att vara still. Även när jag/vi är ute och reser ser jag till att ha träningskläder/löparskor med mig. Träningsnarkoman ??? Ja, kanske...men sån är jag. Det enda som kan stoppa mig från träning är om

Att sluta träna helt är väldigt svårt. Jag drar hellre ner på en viss sport och ökar på med någon annan. T.ex. när benen vilar så kör jag mer paddling och klättring och tvärtom.

Japp, klart man vilar sig iform!

Men hur gör ni med förkylningar eller skador?? Jag har haft totalstopp två veckor nu pga förkylning.

Om jag inte har feber så tränar jag annat. Man skall inte överanstränga sig med en infektion i kroppen, men har man inte feber så kan man ju köra lite lätt styrketräning av mindre muskelgrupper, tex axlar och armar. Men löpning och annan konditionsträning