Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräning för Lidingöloppet
You need to log in to create posts and topics.

Är det någon som har träningsprogram eller tips kring vilka träningsmängder och typ av träning jag behöver inför Lidingöloppet?
Alla program jag har hittat bygger på att man sprungit en halvmara eller mara på våren och ska få till terräng-träning fram til

Kortfattat skulle jag säga: Ungefär som marathonträning men spring mer kuperad miljö. Backar både upp och ner är viktiga. Om du bor i stockholm, åk ut till lidingövallen och spring runt sista milen lite då och då, kanske två varv som långpass?

Lycka till

Passar alltså distanserna som är i ett maratonprogram?
Tyvärr har jag väl en sådär 55 mil till Stockholm så träning på plats lär det inte bli frågan om...

Ja, jag tycker det - det finns säkert andra som har andra åsikter, möjligen kan man dra ner långpassen lite om man har möjlighet att springa rejält kuperade långpass (lite kortare då)

Ungefär som maraträning, men långpassen behöver inte vara så långa. Benstyrka, i gymmet och/eller i form av backträning. Förlägg ett eller ett par av de medellånga passen till kuperad men inte svårsprungen terräng. Jobba på att hålla en jämn intensitet un

OK, tack båda två för tipsen - ska med andra ord leta upp ett bra maratonprogram att utgå ifrån och sedan försöka binda samman backarna häromkring till en sammanhängande runda så jag slipper köra 15 ggr upp och ner för backen mellan huset och hamnen 😉

Christer: Kanske onödig information men Lidingövallen är väl idrottsplatsen vid kyrkviken? Du kanske menar Grönsta gärde? Där börjar och slutar sistamilen på LL30.

Lidingöloppet är nästan det enda lopp jag sprungit (3 ggr men inga maror) och mina träning

1. Spring i skogen, och då menar jag i första hand inte obanat, utan på stigar och motionsspår. Lidingöloppet är mestadels motionsspår.
2. Träna i backe. Går bra med backarna i ditt motionsspår hemmavid. Ta i lite mer när de dyker upp. Till slut blir du k

Ett kanonfint långpass är att börja vid Lidingövallen, springa de sista 22 km av Lidingöloppsspåret, och sedan jogga ca 1 km tillbaka till vallen från Grönsta Gärde. Med några sådana pass i benen klarar man sig ganska långt. Det finns gott om bussar till

Resan från Blekinge tillkommer dock.