Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräning i värme- Effektivare?
You need to log in to create posts and topics.

Ger det mer att träna i hög värme, dvs kan typ 7 km i 35 graders värme motsvara 10 km i 20 grader. Passen i hög värme känns mycket jobbigare och borde därmed vara effektivare. Någon som vet?

Eva-Marie

Vad jag läst är det bara ansträngande för hjärtat och lika med negativ träningseffekt.

Psykiskt är de kanske lika jobbiga. Tycker själv att man vänjer sig och man får anpassa träning till tiden på dygnet det är svalast. Alltså på morgonen eller ganska sent på eftermiddagen.

Om man ska tävla inför specifikt lopp som kommer vara när det är

Oskar: Jag antar Jenny menade: negativ = inte tillför någonting extra. Blir det jobbigare pga hetta kan man inte träna lika bra, då blir det ju negativt...

Den dagen det är hundväder under en tävling kommer du piska betydligt snabbare löpare än dig själv om du förbereder dig rätt.

Då förstår jag vad hon menar 🙂 Sämre är inte ekvivalent med negativ för en matematiker/fysiker... 🙂

Värme ger högre puls med samma förbränning, borde vara sämre eller? Men mentalt är det förstås härdande

Hjärtat är ju en muskel, så varför är "mer ansträngande för hjärtat" dåligt i träningssammanhang?

Nej, nej, nej är svaret. Det är inte "effektivare" att springa i värme. Vad som nu menas med effektivare. Att räkna om värme till sträcklängd är som att jämföra äpplen med päron, så går det inte alls att räkna.

Lite har det redan nämnts ovan, men de POSI

Kapar tråden lite grann. Värme är en av mina stora akilleshälar vad gäller löpning och precis som Markus säger så antar jag att man blir bättre på det man tränar på och att det även gäller värme? Tidigare har jag alltid undvikit att springa i värme genom