Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräning i värme- Effektivare?
You need to log in to create posts and topics.

Jättebra idé, kommer fungera.

Kim, bra idé. Jag gör så själv. Men jag har också lite erfarenhet av löpning i värme efter att ha bott i Dubai och i Singapore.

Egentligen behöver man vistas i varmt klimat i minimum 14 dagar för att kroppen ska anpassa sig till värmen. Något att tänka p

Är man dålig på att svettas och pga detta har svårt att tåla värme behövs inga 14 dagar för att få fysiska effekter på kroppen, märkbart bättre på att svettas kan man bli på ett enda 30min-pass, har jag märkt själv efter att ha gett mig ut i stekande sol

Tack för input och mycket beror nog på att jag är dålig på att svettas även om jag börjar bli lite bättre. Jag får väl ta och försöka jobba på det i sommar också!

Funderade kring frågan under dagens LP och kom fram till följande (teoretiska) resonemang:

1) LP tränar främst kapillärer och mitokondrier i benmusklerna, senor, leder m.m. Hjärtat jobbar ganska lite. Låt säga att pulsen ökar 5 bpm till följd av ökat kyl

Bra fråga. Jag läste i senaste numret av Running Times om ny forskning som tyder på att träning i 40 graders värme ger påtaglig resultatförbättring jämfört med träning i samma intensitet i bekväm temperatur (13 grader) även vid löpning i bekväm temperatur

"förstås därför" - Det handlar inte om att Östafrikanerna har sprungit fler mil vid 15 år ålder än vad vi västlänningar gör på en livstid?

Det handlar inte heller om att de väger 20 kg mindre.

Det handlar inte heller om att deras tyngdpunkt på vadmuske

och trots alla dessa fördelar och bättre teknik därtill, så är de bara lite bättre. Vi måste med andra ord ha några fördelar vi med. Bättre mat, större vadmuskler, bättre träningsschema, stabilare skor, större pulsklockor... 😉

Klas: din slutsats är fel. Det finns ytterligare ett 50-tal länder med tropiskt eller ökenklimat som knappt ens är representerade inom världseliten i löpning.

Björn, min slutsats var förstås med en hel del ironi, och satt inom parantes, men din invändning stämmer bara om inga andra parametrar också har betydelse för resultatet, som träning, lokal konkurrens, ekonomiska förutsättningar, osv.