Quote from Guest on 20 February 2013, 08:20Hej! Jag ska på åtta veckor försöka förbättra min tid på 5km. Igår sprang jag 5km på 31:00. Jag har haft bättre kondition, men har haft träningsuppehåll.
Jag har tänkt lägga upp träningen så här:
Måndag: Löpning
Tisdag: Vila
Onsdag: Löpning
Torsdag: Styr
Hej! Jag ska på åtta veckor försöka förbättra min tid på 5km. Igår sprang jag 5km på 31:00. Jag har haft bättre kondition, men har haft träningsuppehåll.
Jag har tänkt lägga upp träningen så här:
Måndag: Löpning
Tisdag: Vila
Onsdag: Löpning
Torsdag: Styr
Quote from Funbeat user on 20 February 2013, 08:305 km är ingen sprintersträcka. Högst troligen behöver du ingen styrketräning alls utan tvärtom kommer du att försämras eller missa chansen till förbättring inom löpningen genom att lägga in styrketräningspass. Spring istället.
5 km är ingen sprintersträcka. Högst troligen behöver du ingen styrketräning alls utan tvärtom kommer du att försämras eller missa chansen till förbättring inom löpningen genom att lägga in styrketräningspass. Spring istället.
Quote from Funbeat user on 20 February 2013, 09:45Det jag har tänkt är att köra uthållighetsstyrketräning, med ganska lätta vikter och många repetitioner
Det jag har tänkt är att köra uthållighetsstyrketräning, med ganska lätta vikter och många repetitioner
Quote from Funbeat user on 20 February 2013, 09:51Om du gillar vara på gymmet lägg in moment som förbättrar din löpning också i så fall. Avsluta varje gympass med 2 km på löpbandet i 12 km/h.
Jag hittade en inställning som hette Endurence Training på löpbandet på gymmet igår som var rätt bra. Då ställd
Om du gillar vara på gymmet lägg in moment som förbättrar din löpning också i så fall. Avsluta varje gympass med 2 km på löpbandet i 12 km/h.
Jag hittade en inställning som hette Endurence Training på löpbandet på gymmet igår som var rätt bra. Då ställd
Quote from Funbeat user on 20 February 2013, 10:40Emilia: hur mycket springer du i nuläget? Vilken är din drömgräns på 5km, och vad tänker du att ditt nästa mål är?
Jag är inte en särskilt rutinerad löpare och kan inte råda andra särskilt bra men ang Niklas förslag så fungerar det säkert bra om man utgå
Emilia: hur mycket springer du i nuläget? Vilken är din drömgräns på 5km, och vad tänker du att ditt nästa mål är?
Jag är inte en särskilt rutinerad löpare och kan inte råda andra särskilt bra men ang Niklas förslag så fungerar det säkert bra om man utgå
Quote from Funbeat user on 20 February 2013, 10:44Jag delar inte alls Niklas skepsis gentemot styrketräning, tvärt om är uthållighetsinriktad sådan nyttig och bra även för långdistanslöpare.
I övrigt föreslår jag att du nöjer dig med ett intervallpass i veckan, t.ex. 6x2min med 1min vila (så fort du ka
Jag delar inte alls Niklas skepsis gentemot styrketräning, tvärt om är uthållighetsinriktad sådan nyttig och bra även för långdistanslöpare.
I övrigt föreslår jag att du nöjer dig med ett intervallpass i veckan, t.ex. 6x2min med 1min vila (så fort du ka
Quote from Funbeat user on 20 February 2013, 12:31Håller med Mackan men tvärtom:-) Styrketräning för löpning bör vara explosiv spänstträning, typ hopp och korta snabba serier. Inte långa serier med låg vikt. Utåhllighet tränar du när du springer, inte på gymet
Håller med Mackan men tvärtom:-) Styrketräning för löpning bör vara explosiv spänstträning, typ hopp och korta snabba serier. Inte långa serier med låg vikt. Utåhllighet tränar du när du springer, inte på gymet
Quote from Elias Engqvist on 20 February 2013, 12:37Styrka tränar man bäst genom att springa i backig och svår terräng - gärna i form av fartlek - det ger grenspecifik styrka och uthållighetsträning på en gång!
Styrka tränar man bäst genom att springa i backig och svår terräng - gärna i form av fartlek - det ger grenspecifik styrka och uthållighetsträning på en gång!
Quote from Funbeat user on 20 February 2013, 12:45Sara: Jag springer ca 3ggr i veckan och har tränat löpning lite till och från flera år tillbaka. Jag skulle väldigt gärna komma under 25min på 5km, men jag vet att det ligger långt bort så jag skulle vilja förbättra mig så mycket det bara går på de här åt
Sara: Jag springer ca 3ggr i veckan och har tränat löpning lite till och från flera år tillbaka. Jag skulle väldigt gärna komma under 25min på 5km, men jag vet att det ligger långt bort så jag skulle vilja förbättra mig så mycket det bara går på de här åt
Quote from Funbeat user on 20 February 2013, 12:47Svar till Anders.
Att styrketräningen gärna får vara åt det spänstiga/explosiva hållet håller jag med om, hopp och liknande, men fortfarande handlar det om relativt LÅGA vikter (ofta bara kroppsvikten) och då kan och bör man göra LÅNGA serier (minst 15 r
Svar till Anders.
Att styrketräningen gärna får vara åt det spänstiga/explosiva hållet håller jag med om, hopp och liknande, men fortfarande handlar det om relativt LÅGA vikter (ofta bara kroppsvikten) och då kan och bör man göra LÅNGA serier (minst 15 r