Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräningsupplägg??
You need to log in to create posts and topics.

Ja, det går väl bra? Du behöver inte köra så tuffa styrkepass att de känns i flera dagar. Dock känns det förstås en del på måndagen men nöjer du dig med ett vanligt/lättare löppass den dagen funkar det. Däremot bör du ha lite fräschare ben när du tänkt sp

Jag brukar köra styrketräning dagen efter mitt långpass. Även om jag känner mig sliten från löpningen, så går det ofta bra att styrketräna med full effekt.

När man styrketränar så tillverkas det extra mycket tillväxthormoner (HGH). Min spekulation: Effek

Jag resonerar som så att vid långpass är målet att man skall bli trött och sliten, så då gör det inget om man var det innan man startade.

Vid intervaller är målet att springa fort, och då bör man vara som mest utvilad.

To each his own. 🙂

du ska köra pass1 20-15*200m+15-10*300m+10-6*400m
pass2 2*2000m+3*1000m+4*500m
pass3 2-4km i din tänkta 5km fart
pass4 backe 6-10 långa+ 4-8korta+ 4*500m flack
pass5 8-12km lugna

och du kan kapa din tid oehört mycket om du låter löpningen gå framför allt annat.
skit i alla afterwork och helg socialt liv med sena ute kvällar. bara 100% fokus på löpningen och seriös träning. då kommer du att lyckas tro på dig själv och alla tränings

Emilia: jag har förbättrat min tid på 5 km med 3 min på omkring 8 veckor. Under denna tid har jag inte alls fokuserat på 5 km utan på uthållighet, men senaste månaden kört ett intervallpass i veckan. Jag hade inte heller en särskilt bra grundträning att l

Magnus Homann: Är man trött & sliten från start orkar man ju inte lika långt. För mig kan långpassen skilja en hel mil mellan dålig dagsform = kort långpass och bra dagsform = långt långpass. Samma gäller om jag ska springa fort, med trötta/slitna ben ork

MA, inte namnet i klartext, tack.

Jag springer så långt jag behöver för att det skal bli långpass, är jag trött när jag börjar så blir det lika långt, men mycket jobbigare (och långsammare). Håller med dig om intervallerna, därför helst inte intervaller

Men snälla Tonni. Här har vi en person som idag springer 5 km på 31 min och vill förbättra sin tid och ditt tips är att:
"och du kan kapa din tid oehört mycket om du låter löpningen gå framför allt annat. skit i alla afterwork och helg socialt liv med se

så är det ju. du är ju typisk svensk. fattar att man inte har världslöpare i detta land!
så som du tänker.
om man vill lyckas måste man ju träna seriöst utifrån sina förutsättningar.
hon har ju viljan att springa så fort hon kan. men då måste man ju satsa