Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräningsupplägg??
You need to log in to create posts and topics.

Backträning skulle jag kunna köra nångång då och då. Några förslag på upplägg? Den enda backen som jag vet om är asfalterad, men eftersom det är snö på marken borde det väl funka?

Angående styrketräningen. Ska jag köra varje muskelgrupp 1 gång i veckan e

Att styrketräna som löpare har flera syften. En del tror att det bara är bra för sprint, men det är inte enda orsaken.

För att undvika skador så behöver man muskler som håller leder på plats. Detta tränar man med fördel upp med styrketräning med lösa vik

Lars Pensjö: (t+)

Styrketräning med kroppsvikt och lösa vikter blir bra, ca 12repetitioner, 3 set? Blir det bra? Hur är det bäst att lägga upp det?

Bulliga muskler? Du menar stora muskler? Formen på musklerna går inte att påverka genom träning, mer än att de kan bli större eller mindre. För samma storlek på muskeln går det att bli starkare genom att förbättra muskelrekryteringen, men det finns en grä

(För) Stora muskler är nog ett problem ni kan glömma, om ni inte tränar styrka flera gånger i veckan i flera år. Och kör ni korta set kan ni glömma det totalt - krta set bygger inte muskler särskilt bra alls.

Tack för alla bra tips! Rekommenderar ni att träna varje muskelgrupp två gånger i veckan eller en? Jag vill nå så bra resultat som möjligt under de här åtta veckorna

Helt klart två gånger om du har tid, lust och ork. En gång/vecka blir lite för sällan för att stimulera någon förbättring, utom för nybörjare.

Ja, men är det så bra att träna ben på söndag och löpträna på måndag?

Tja, bra och bra. Man blir trött på löpträningen. Passa på att köra långpass efter styrkan?