Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräningsupplägg 10k sub 48
You need to log in to create posts and topics.

Du har en jättebra grund, med framförallt styrketräning. Då har du muskler i mage, rygg, rumpa och ben. Du är troligen kvick och rörlig. Det är toppen. Du ska kunna förbättra tiden på milen från 55min till 48 min på enbart tekniken. Att du väger några ki

Göran, jag har börjat läsa och det är mycket intressant. Tack!

Tore, tack för ditt svar. Jag ska definivt ta och titta närmare på tekniken i min löpning. Som du säger har jag säkert tid att kapa redan där.

Mvh William

William, en viktig sak är att få balans i träningslivet. Så om du ökar träningstiden, måste du också öka tiden för återhämtning och öka mängden kost.

Det är alltså lika viktigt att se till att få mera sömn och vila, om träningsmängden ökas. Annars komme

Tror allvarligt att om man är en redan träningsvan 19-åring som kör tung styrka och cykel + simning blir nog förändringen i behov av vila+kost inte så stor av att man lägger till 2 tim löpning/v ... andra förutsättningar än om en 40-åring går från noll ti

Anders, det ligger mycket i det du säjer. Men jag tror också det kan vara bra att tänka på att löpträning sliter mer på vissa delar av kroppen än, styrketräning, cykel och simning. Särskilt som William påpekar att han gärna tar i för hårt och går förbi sm

Hej, och tack för svar allihopa.

Hasse, precis som du säger så håller jag med om att ökad träningsmängd bör tangera med likväl ökad vila. Som tidigare träningsvan så är jag ganska bra på att känna av min kropps signaler när det kommer just till allmän ut

Vad jag har hört är voltaren-kräm ingen effektiv idé (eller kräm med andra ämnen som man vill ska in lokalt i musklerna). Aktiva ämnen som passerar huden går in i blodet i underhuden och transporteras upp till hjärta och sedan till levern. Väldigt låga ha

Hej.

Det låter inte helt ologiskt. Tack för upplysningen. Jag har faktiskt gått över till tabletter (Diklofenak) de senaste dagarna, och nu har det nästan släppt helt. Störst skillnad blev det efter en 6 mils runda på cykeln, träna bort smärtan fungerade

Se till att du blir "trygg" med löpningen, inklusive att du har ett par skor som du trivs med och litar på. Det är ingen rolig känsla som ny löpare att man går sönder hela tiden utan att veta varför.

När du gjort det som en vana att springa tre dagar i v

Milen sub 48, veckoupplägg:
MÅN. Fart. Alternera 200 och 400 m repetitionslopp i maxtempo, med 200 respektive 400 m vilointervall i medelhårt tempo, repetera 5-10 ggr.
TIS. Tempo. Alternera 2-4 km tempointervaller i medelhårt tempo inbakade i ett distansp