Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräningsupplägg
You need to log in to create posts and topics.

Jag har tränat enligt Szalkais program för Stockholm marathon hela våren, men det börjar ju lida mot sitt slut, och jag har funderingar om hur jag ska lägga upp min träning efter maran.
Jag skulle vilja bli snabbare i allmänhet, och framförallt komma unde

Jag tycker verkligen att intervaller är kanon! Och långa sådana, fast då har jag ju iofs lite snabbhet redan. Jag skulle iaf plocka in lite fler intervaller på bekostnad av volym.

Lägg gärna in teknikövningar också: jobba på att få upp stegfrekvensen. Först med samma fart som tidigare. När du har vant dig vid den nya frekvensen så att du inte behöver tänka på den har du fått en extra växel genom att du kan öka steglängden vid fartb

Szalkai har ju träningsprogram även för halvmara och för milen som du kanske kunde titta på och ev. följa.

Personligen kunde jag öka min snabbhet (ha, allt är relativt eller hur?) först när jag började med intervaller. 1000 och 800 funkade bra för mig.

När jag p.g.a. skada inte kunnat springa intervaller på ett par månader står jag mycket riktigt kvar på samm

Jo, intervaller tror jag också på. Har kört en del redan eftersom de ingår i marathon-programmet. Fast jag har nog kört lite fel eftersom jag inte har koll på hastighet o sträcka.
Över huvud taget kan jag nog träna i snabbare tempo...men det är ju så bek

För att intervaller ska optimal "verkan" så bör nog man springa dem i rätt hastighet och med rätt vila. Visst kan man höfta lite och t o m luta åt fartlek, men störst effekt kommer om du är ganska noggrann med farten och vilan.

Jag följde ett program inf

Håller mig nog borta från fartlek, gillar inte det riktigt. Antagligen springer jag för fort när jag kör det. Intervaller känns dock bra, för då bestämmer man ju innan hur fort och hur långt man ska springa.

Blir intervaller i sommar, det är helt klart,

Jag springer aldrig intervaller med klocka som visar hastighet utan kör antingen på bana, på puls eller helt enkelt på känsla. Jag skulle vilja påstå motsatsen till vad Sebastian säger, det är inte alls så viktigt att det går i exakt rätt fart utan att de

Nu vill jag inte påstå att jag är en auktoritet på löpning, men jag har plöjt otaliga böcker om löpning och andas löpning dagligen då detta är min passion och egentligen enda "hobby" 🙂 Intervaller är ju till för ffa två saker, förbättring av mjölksyratå