Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräningsupplägg
You need to log in to create posts and topics.

Jag har också läste en del böcker om löpning och teorier bakom träning.
Tim Noaks "The Lore of Running" tycker jag är ganska bra. Han presenterar
vilka vetenskapligt underbygda grunder det finns bakom träning och det är ganska häpnadsväckande
vad lite ma

Jag tenderar att hålla med Marcus här, även om jag personligen är rätt förtjust i att nörda ner mig i siffror och detaljer. De stora resultatförbättringarna får man av att träna mycket. På intervallpass räcker det väldigt långt att hålla sig till regeln a

Håller helt med Marcus även om jag själv är en teorinörd. 😉

Men visst är teori viktigt men det viktigaste är ändå att det är roligt att träna. Tyvärr har jag flera vänner som inte kommer sig för att träna alls pga att de vill göra allt helt riktigt och

"Resultatet blir att många inte gör något alls utan blir sittande framför tv:n därför att de tror att det inte är någon idé att göra något om de inte gör "rätt". "

Just det här är något som jag är orolig för också. Att man struntar i att göra något för a

>"Kvalitetspassen är viktiga för utvecklingen. Om de inte utförs ordentligt så ger de inte nån effekt och då är det lätt att man tröttnar på träningen och slutar."

Om tanken på exempelvis intervaller gör att man måste tvinga sej till att genomföra dem ko

Marcus: Skönt att vi tydligen är två som prioriterar glädjen. (t+)

När jag pratar med mina passiva vänner så försöker jag alltid framhålla att de ska sätta igång oavsett vad det är som de vill göra. Kunskaperna kommer medans man håller på och allt blir l

Jag springer både kortare och längre intervaller. 1000 meters intervaller tycker jag är lite för långa innan man har upp konditionen ordentligt.

Korta intervaller tycker jag är bra för då kan jag sprinag riktigt fort och koncentrera mig på att springa så

...men om man tränar på ett sätt som känns bra och passar ens egen personlighet så är det väl större chans att man gör varje pass så bra som möjligt och då blir ju det den bästa träningen. Eller?

Instämmer.

Om det vore så hemskt viktigt att springa intervaller enligt något exakt schema beträffande, fart, puls, tid eller distans så skulle ju fartlek vara en meningslös träningsform. 😉 Där springar man ju lite hur som helst.

Jag utgick ifrån den nivå jag förutsatte att Lina är på, med tanke på att hon ska springa SM, ML och LL. I hennes fall är det kanske på sin plats med "blod, svett och tårar", dvs intervallträning som inte är rolig, men nyttig.

Att göra "rätt träning" är