Quote from Guest on 17 November 2013, 13:41Hej på er.
Jag vill gärna ha lite input kring längden på tröskelintervaller. Jag körde vinterns första igår och valde då 4* 8-2 (som jag körde ofta sent 90-tal). Nuförtiden verkar man dock prata mest om 2*20. Kan nån förklara skillnaden mellan dessa up
Hej på er.
Jag vill gärna ha lite input kring längden på tröskelintervaller. Jag körde vinterns första igår och valde då 4* 8-2 (som jag körde ofta sent 90-tal). Nuförtiden verkar man dock prata mest om 2*20. Kan nån förklara skillnaden mellan dessa up
Quote from Funbeat user on 17 November 2013, 13:51http://www.runnersworld.com/workouts/short-v-long-intervals
Tar upp längden på intervaller, tydligen är det 3-5 min eller riktigt korta (och hårda) som ger mest.
http://www.runnersworld.com/workouts/short-v-long-intervals
Tar upp längden på intervaller, tydligen är det 3-5 min eller riktigt korta (och hårda) som ger mest.
Quote from Funbeat user on 17 November 2013, 15:02Beror det inte lite på vad man är ute efter? I cykling kan man ju få och ligga och borra ganska länge i motvind och så. Att ha kört lite långa intervaller gör ju dels att man vet hur mycket man kan ta i samtidigt som man tränar psyket. En kombo är väl att
Beror det inte lite på vad man är ute efter? I cykling kan man ju få och ligga och borra ganska länge i motvind och så. Att ha kört lite långa intervaller gör ju dels att man vet hur mycket man kan ta i samtidigt som man tränar psyket. En kombo är väl att
Quote from Funbeat user on 17 November 2013, 17:17Grabbarna som tävlar i klubben kör aldrig 20-minutare. Dom kör 8a minutare följt av 2m vila precis som du skriver. Ju närmare tävlings säsongen dom kommer, desto kortare intervaller blir det, för att vara i form till första tävlingarna i April. Så -90 tal
Grabbarna som tävlar i klubben kör aldrig 20-minutare. Dom kör 8a minutare följt av 2m vila precis som du skriver. Ju närmare tävlings säsongen dom kommer, desto kortare intervaller blir det, för att vara i form till första tävlingarna i April. Så -90 tal
Quote from Funbeat user on 17 November 2013, 17:17Tack! Jag kör en del kortare intervaller också, många 4minutare för att stimulera Vo2max. Jag upplever bara att det sliter ganska mycket med dessa hårda intervaller. Jag hoppas att om jag håller mig under tröskeln, ska jag kunna köra intervaller fler gång
Tack! Jag kör en del kortare intervaller också, många 4minutare för att stimulera Vo2max. Jag upplever bara att det sliter ganska mycket med dessa hårda intervaller. Jag hoppas att om jag håller mig under tröskeln, ska jag kunna köra intervaller fler gång
Quote from Funbeat user on 18 November 2013, 19:554* 8 på trøskel, med 2 min pause er et bra opplegg .
Det jeg vil legge til er : det siste 1/2 min. I hver sekvens øker du til litt over trøskel, uten å blive stiv i benene.Etter nyttår er det kortere, mere intense intervaler.
Fxc. 20cek. , med 45-60 c
4* 8 på trøskel, med 2 min pause er et bra opplegg .
Det jeg vil legge til er : det siste 1/2 min. I hver sekvens øker du til litt over trøskel, uten å blive stiv i benene.
Etter nyttår er det kortere, mere intense intervaler.
Fxc. 20cek. , med 45-60 c
Quote from Funbeat user on 18 November 2013, 22:19Jag tror på variation, och när man känner att 4*8/2 eller 5*7/2 som jag kört idag, är för slitigt så kan man köra 2x20, men på lite lägre effekt. Många snackar sweetspot, dvs ca 5-10 slag lägre än tröskelpuls alt 90% av FTP, då är det lättare att köra mån
Jag tror på variation, och när man känner att 4*8/2 eller 5*7/2 som jag kört idag, är för slitigt så kan man köra 2x20, men på lite lägre effekt. Många snackar sweetspot, dvs ca 5-10 slag lägre än tröskelpuls alt 90% av FTP, då är det lättare att köra mån
Quote from Funbeat user on 19 November 2013, 10:29Durationen måste styra intensiteten. Det är dock svårt att veta intensiteten utan wattmätare.
4x8, 2x20, 3x15, 5x5, etc etc är inte make or break. De tränar lite olika "system" men i slutändan är det viktigast att du gör passen än exakta upplägget. Om du
Durationen måste styra intensiteten. Det är dock svårt att veta intensiteten utan wattmätare.
4x8, 2x20, 3x15, 5x5, etc etc är inte make or break. De tränar lite olika "system" men i slutändan är det viktigast att du gör passen än exakta upplägget. Om du
Quote from Funbeat user on 19 November 2013, 18:31Tack för all input, jag håller kvar mina 8-2 ett tag till och får utvärdera efter nyår om jag upplevt nån förbättring. Jag kör på monark så jag får ut watt och kan på så sätt följa (förhoppningsvis) utvecklingen.
Det här med att fastna i en träning vilk
Tack för all input, jag håller kvar mina 8-2 ett tag till och får utvärdera efter nyår om jag upplevt nån förbättring. Jag kör på monark så jag får ut watt och kan på så sätt följa (förhoppningsvis) utvecklingen.
Det här med att fastna i en träning vilk
Quote from Funbeat user on 19 November 2013, 22:29Min tanke med innesäsongen är att jag ska köra i treveckorsintervall som stegras från lätt - normal och hård. Lättveckan är tänkt 15 mil, normal 20 mil och hårdveckan +25 mil. Tre nyckelpass i varje vecka, tunga intervall (styrketräning)typ 5x2 min på låg
Min tanke med innesäsongen är att jag ska köra i treveckorsintervall som stegras från lätt - normal och hård. Lättveckan är tänkt 15 mil, normal 20 mil och hårdveckan +25 mil. Tre nyckelpass i varje vecka, tunga intervall (styrketräning)typ 5x2 min på låg