Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTröskelträning
You need to log in to create posts and topics.

Conny: Jag finns på Strava. Samma namn.

Tror absolut du kan köra sub8. De två pass som är "nyckeln" till att klara sub8 är typ 3h solo med ett snitt över 32 och 2x20 med ett snitt per tjugominutare på runt 38kmh. Då har man både topp-effekten för att in

Tack Adam! Ska göra vad jag kan! Jag kör på rullar inne så ditt fartförslag måste väl räknas upp en del va? Jag räknar med att det är ca 30 % lättare. Vad säjer du?

Gazza; Varför kör du inte ännu mer? Ska man köra fort måste man upp i fart och intensit

Kör inte efter de farterna nu, det är vad en behöver klara i slutet på maj för att vara redo för vättern sub8 😛 När jag började cykla ute, i tio minusgrader i mars, körde jag mina tjugominutare i typ 31kmh. I maj gjorde jag några pass då farten var närma

Conny: Jag känner inte att jag behöver göra det 🙂

Det verka som vi har olika definitioner på tungt.
Du beskriva att en tung vecka är när du har ökat antal milen ..
Bedriva du varje pass till max?

Gazza; en tungvecka ska vara både fler mil och tuffare pass! Om lättveckan innehåller t ex 2x8 min i tröskelfart så blir det på en tungvecka t ex 6x8 min! Om långpasset i en lättvecka är 8 mil så är det på en tungvecka t ex 12 -15 mil. Fart och intesitet

@Conny

Enligt Elitplanen SCF har för sina elitcyklister i Sverige, är rekommendationen;

"Total årlig intensitetsfördelning 60 – 80 % lågintensiv träning (zon 1 – 3 eller
teknikträning)"

Aerob uthållighet är en grundförutsättning för att orka Anaerob t

Att "bara" nöta mil på cykeln leder, enligt min uppfattning att man bli bra på att nöta mil på cykeln. Det är såklart en viktig del av träningen men vill man kunna cykla fort måste man också träna på det.

Det Johan beskriver som aerob träning så nära ma

Carmichaels metod funkar, åtminstone för mig. Jag har kört den i två omgångar och upplever den som väldigt effektiv, med effekt som håller i sig resten av säsongne ifall man fullför hans program (10 veckor om jag inte minns fel), men den är krävande både

Hej, jag har en Tacx-trainer utan watt-mätare. Hur ska jag på bästa sätt hitta min nivå för tröskelträning? Pulsmätare?

Jag kör idag 3 x 10 min med 2 minuter återhämtning mellan intervallerna, med ett så tungt motstånd som möjligt och ändå kunna hålla en

Patrik- En pulsmätare är ett bra och, förhållandevis, billigt sätt att hålla koll på sin träning. Mest användbar är den om man hittar sina zoner att träna efter men det går också att använda den som ett sätt att hålla koll på sin egen progression. Om du k