Quote from Funbeat user on 3 December 2013, 18:22Daniel, vilka fördelar/nackdelar finns det med att köra på respektive strax under FTP?
Daniel, vilka fördelar/nackdelar finns det med att köra på respektive strax under FTP?
Quote from Funbeat user on 4 December 2013, 09:47Heter inte daniel men här är en bild på adaptioner från olika zoner. 91-105 klumpas ihop, det är tröskel.
http://bikingman.files.wordpress.com/2012/07/expected-results-from-training-in-7-zones.jpg
Heter inte daniel men här är en bild på adaptioner från olika zoner. 91-105 klumpas ihop, det är tröskel.
http://bikingman.files.wordpress.com/2012/07/expected-results-from-training-in-7-zones.jpg
Quote from Funbeat user on 4 December 2013, 13:54Tack Adam!!
Den tabellen var ju grym! Gillar överskådligheten kring vilken effekt man får av olika typer av träning. Tröskelträning verkar ju onekligen effektivt även om jag personligen kört en del Vo2max intervaller också såhär i början av vinterträning
Tack Adam!!
Den tabellen var ju grym! Gillar överskådligheten kring vilken effekt man får av olika typer av träning. Tröskelträning verkar ju onekligen effektivt även om jag personligen kört en del Vo2max intervaller också såhär i början av vinterträning
Quote from Funbeat user on 5 December 2013, 15:39Kör du 95% istället för 100 så får du i princip samma typ av anpassning men lite mindre, dock kan du återhämta dig snabbare så att du kan träna 2-3 95% pass i veckan istället för 1-2 på 100% och då blir den totala träningseffekten över 1 vecka bättre med
Kör du 95% istället för 100 så får du i princip samma typ av anpassning men lite mindre, dock kan du återhämta dig snabbare så att du kan träna 2-3 95% pass i veckan istället för 1-2 på 100% och då blir den totala träningseffekten över 1 vecka bättre med
Quote from Funbeat user on 10 December 2013, 10:52Erik, man luras lätt att tro att L3 är lätt för att det känns rätt lätt att bara köra 30 minuter på den intensiteten men det är extremt potent träning. Låga L3, 75-80% är väl lägsta rimliga intensitet att köra i ett sträck på träning och 2-3h på den inten
Erik, man luras lätt att tro att L3 är lätt för att det känns rätt lätt att bara köra 30 minuter på den intensiteten men det är extremt potent träning. Låga L3, 75-80% är väl lägsta rimliga intensitet att köra i ett sträck på träning och 2-3h på den inten
Quote from Funbeat user on 10 December 2013, 15:12Det låter jättebra att man får ut effekt av denna typ av träning då jag gärna kör så, jag är bara rädd att jag blir lite av ett ånglok som kan köra hyfsat fort under hyfsat lång tid, vilket man inte vinner cykeltävlingar på.
Jag kanske inte kommer vinna
Det låter jättebra att man får ut effekt av denna typ av träning då jag gärna kör så, jag är bara rädd att jag blir lite av ett ånglok som kan köra hyfsat fort under hyfsat lång tid, vilket man inte vinner cykeltävlingar på.
Jag kanske inte kommer vinna
Quote from Funbeat user on 10 December 2013, 21:20Tror du tänker helt rätt där. Har en kollega som är i senioreliten gällande marathon, på den här tiden av året kör hon 20 minutersintervaller i marathon tempo. Efterhand som säsongen närmar sig kortar hon ner intervallen och ökar intensiteten.
Tror du tänker helt rätt där. Har en kollega som är i senioreliten gällande marathon, på den här tiden av året kör hon 20 minutersintervaller i marathon tempo. Efterhand som säsongen närmar sig kortar hon ner intervallen och ökar intensiteten.