Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTrafikfara?
You need to log in to create posts and topics.

Helt klart att det är olika cykelkultur i olika städer.

I köpenhamn ligger alla nära varandra oavsett väder:
edit: fick inte bilden att funka, här är den http://2.bp.blogspot.com/_e8bdSNHaDto/S4nBgpe4WiI/AAAAAAAAAj0/FqD-VnCK1SM/s1600-h/Copenhagen+Cycle

Rulle eller inte känns som ett lyxproblem i vissa pendlingslägen ... med tanke på den bilden o annalkande vinter

" Då slår det mig plötsligt att taket,
mitt tak, är en annans golv".
Nils Ferlin

Tack för alla synpunkter(!), i första hand de som svarat på mina frågor:
Nu undrar jag hur du brukar agera när du kommer ikapp någon som håller nästan samma fart? => OK, jag får ta sats och köra om direkt!
Finns det oskriven regel att inte lägga sig på ru

Om vi vänder på diskussionen (i all vänlighet 🙂 ):

Jag har träningskläder och ligger på litegrann när jag cykelpendlar. Men jag har aldrig legat på rulle, och har ingen som helst vana av det.

Hur visar jag bäst (trevligt och tydligt) att jag inte vil

Det där med att "skrika" är rätt besvärligt; jag har ett antal släktingar som hör "en aning" dåligt, nu börjar jag själv göra det också är jag rädd, och det gör mig benägen att tala högt och även höja rösten rätt kraftigt när jag höjer den, jag hoppas att

Att folk använder hörlurarna kan nog vara en bidragande orsak till skrikande, både om man själv använder dem eller kanske tror att den andre gör det..

Nu är jag ohyfsad nog att inte orka läsa igenom alltihop, men min åsikt är nog att det beror på. Pratar man Stockholm, Skeppsbron och rusningstrafik så får man ju vänta tills rusningen är över om man vill ha mer än två meters lucka.

Men pratar man någon

Jag skulle vilja påstå att 2 m "alltid" är för kort avstånd till framförvarande. Någon nämnde 3 sek regeln från biltrafiken och ska man hålla på den så innebär det att man ska ligga med minst 8 m avstånd vid en hastighet på 10 km/h. Det anses som normalt

?
Det beror uteslutande på rörelseenergin vid kollisionen.