Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTrafikfara?
You need to log in to create posts and topics.

Ligger någon för nära bakom, brukar jag tolka det som ett tecken på att de vill förbi. Bromsa in lite och hoppas att de passerar känns mycket trevligare än att höja rösten till en okänd människa. Håller de sedan ett behagligt tempo så är det ju bara att l

Precis så tycker jag också (som Petter). Om man inte kan hantera att någon lägger sig bakom utan blir stressad av det så kan man ju verkligen fundera på hur lämpad man är för cykling i Stockholms stadstrafik...

Så nu är det den framförvarande ansvar för hur nära den bakomliggande ligger? Lägg av!

😀

EDIT: Ja, jag kan hålla med Bruse att det verkar lite långsökt...

Självklart.
På samma sätt som man ska öka farten om en bil ligger för nära på motorvägen...

😀

EDIT: Ja, jag kan hålla med Bruse att det verkar lite långsökt...

"Nu undrar jag hur du brukar agera när du kommer ikapp någon som håller nästan samma fart?"

Jag ser till att det inte händer, antingen slår jag av eller gör ett ryck när jag märker att risken finns. Att cykla nära någon okänd, som man inte med ganska sto

Att ligga bakom någon är oftast en mindre trafikfaran än att i stadstrafik försöka köra om någon som ligger i ungefär samma hastighet ..

"Att ligga bakom någon är oftast en mindre trafikfaran än att i stadstrafik försöka köra om någon som ligger i ungefär samma hastighet .."

Tur att det finns andra alternativ än de två dåliga.

Imho så så länge du håller tillräckligt avstånd för att hinna bromsa om framförvarande cyklist måste väja/bromsa så är det ok. Dvs något motsvarande tre-sekundersregeln för bilar fast det blir kortare för cykel. Jag tycker det är mycket obehagligt med okä