Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTrainer - Hög växel eller mycket …
You need to log in to create posts and topics.

Tack Tomas för dina tankar om Trainer-träning. det var inte riktigt det jag vara ute efter men det var intressant läsning i alla fall.

Robert och Raymond: Kloka tankar, jag har också endast motvilligt använt högsta motståndet på trainern då det har en te

Jag har en TACX Bushido och varierar motståndet mätt i Watt antingen genom displayen (som sitter fäst på styret) eller också låter Tacx Training Software göra detta åt mig (om jag kör Real Life Video).
Jag försöker ligga på 90-100RPM

Börje: Kör du på höga eller låga växlar?

Du kan ju köra 90-100 rpm på lägsta växeln och låta din Tacx bromsa, låt oss säga 250 W. Eller så kan du köra 90-100 rpm på högsta växeln och låta din Tacx bromsa 250 W. Eller vilken växel som helst där emellan.

Har en Bushido, brukar ändra lutningen (trögheten) lite hej vilt för att även behöva slite igenom så många utväxlingar som möjligt, självklart utan att tvärställa kedjan.

Det i mina ögon borde nöta mest jämt.
Slirar man med däcket är det karnske läge att

Robert,

jag brukar oftast ligga på lilla drevet fram och 4-5:e största bak. Trainern är lite tystare än om jag går upp på det stora drevet fram.

/B.

Fast Bushidon gör inte mycket väsen av sig.

Bushidon är rätt tyst, men jag har den stående på ett lite dumt ställe i huset så den stör övriga familjen lite ändå. Bättre då att försöka hålla ner ljudnivån.

Har ställt min i det vidbyggda uterummet, perfekt med +5 grader och en 22" med inbyggd dvd.
Färdigt att hoppa på när som.
Kan bli lite kallt om fossingarna ibland.

Ljudet kan dock variera rätt mycket utväxlingar imellan, mycket ljud känns som större slit

Tror som vissa andra att lågt motstånd och höga växlar ger jämnare gång. En finess i sammanhanget är att om man vill efterlikna en klättring kan högt motstånd och låga växlar istället vara att föredra. När man klättrar beter sig cykeln på ett annat sätt ä

Angränsande fråga:

Vad sliter mest på kedjan? Att den snurrar eller att den sträcks? (och då indirekt på klingor och kasett också)

Är det något annat än drivlinan och däck som slits av att man cyklar på trainer?