Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTrimsats till långsamma ben?
You need to log in to create posts and topics.

Tipset om löpskolning från den självbekända nybörjaren Johanna R är överlägset bäst! (t+)

Är det bara jag som justerar stegfrekvensen genom att dra upp armarna? Blir lite jobbigt att springa med armarna nästan ihopvikta.

Klassikern: tänk att du springer på okokta ägg. Och du får inte spräcka skalen.

Man kan även läsa som jag gjorde denna tidiga timme: "Och du får inte spräcka skallen." Då har man betydligt fler alternativ när det gäller löptekniken. 🙂

Löpskolning: Hög skipping (spring med höga knän), Låg skipping (dra upp fötterna till knäna), Utfallssteg, Mångsteg (spring med överdrivet långa steg en sträcka på ca 20 m), Vristlöpning (spring bara med vristerna, en fotlängd för varje steg ca), Kick-ass

Och vad skulle det göra för nytta?

Magnus: Syftar du på Anders svar?

Löpskolningsövningar av olika slag bidrar ju till att förbättra löptekniken och att man ska få ett bättre löpsteg. Många löpskolningsövningar ger också styrka och spänst.

Mitt förslag om löpskolning och andra övningar

Förbättrar man löpsteget genom att springa med förvanskat löpsteg (höga knän, bakåtspark)? Det låter kontra-intuitivt.

Styrka? Nja, ett pass på gymet är nog grejen med det i så fall.

Spänst? Jo, lite indianhopp kanske hjälper spänsten.

Okej, jag erkänn

Jag tycker inte heller det är självklart att löpskolningsövningar direkt förbättrar löptekniken. Men det skulle ändå kunna vara bra att göra dem för uppvärmning eller rörlighetsträning eller stärka vissa muskler. Då skulle de indirekt kunna förbättra te

Åsikterna går isär och det finns inte särskilt mycket forskning kring det. Det ska erkännas. 🙂

Jag tycker att löpskolning ger en hel del. Nu springer jag med hög frekvens av naturen, men att få spänst och styrka på rätt ställen tycker jag allt att löp