Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Intressant diskussion detta. Mina ben tar också slut. Nu kör jag förvisso rätt många km eftersom jag tränar med TSM (Team Stockholm Marathon). Vi är uppe runt 26-28 km på söndagar. Jag får problem med baksida av lår. Det blir helt stumt och det känns ibla

Krister,

det är en annan sak om man redan tränat upp en bra aerob bas. Då kan man träna styrka, spänst och VO2Max. Men först måste man köra basträningen.

Mina vader är det som ger med sig först för mig,
antar att man måste öka dosen med tåhävningar.

Det märks ganska tydligt nu när man gått över mer till att springa lite mer på framfoten, vid långpass blir vaderna slitna över ca 20km.

Vid högfart så bru

Har av och till haft samma som Kristian, vaderna ger med sig. Tidigare tyckte jag att quadsen tröttnade först, särskilt i kuperad terräng. I år är jag starkare där.

Jag funderar på om man skall köra många reps eller tunga reps på tåhävningar. Styrka elle

Bara ett tips för er som pratar om vaderna. Glöm inte soleus, den tränar man nämligen inte upp bäst genom tåhävningar. Jag har inga som helst problem med stora vadmuskeln, men har däremot fått problem med soleus vilket är den muskel som får ta emot mycket

Sittande tåhävningar tränar soleus.

Hur gör man sittande tåhävningar? 🙂

Såhär. 🙂

http://www.shapefit.com/calf-exercises-seated-calf-raises.html

För mig är det iallafall stora vadmuskeln som blir sliten,
är det till att nöta på med tåhävningar som är bästa medicinen mot det eller finns det någon bättre övning?

Ja att få vad"knådning" gör ont, men det är riktigt skönt efteråt :D!

Edit: Stavfel

Tunga eller många reps är min undran.