Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTvätta fuktionskläder
You need to log in to create posts and topics.

Hej hopp. Hur ska jag sköta/tvätta mina nya löparkläder i funktionsmaterial??

/NewLine-Susanna

Inget sköljmedel. Annars vet jag blott intet...

Jag kör på 40-graders-programmet. Förresten, står det inga skötselråd i kläderna??

Det är ju lika många tvättrådsinstruktioner som det är plagg, läs på lappen! Jag har kläder som förefaller vara av samma material men rekommenderas tvätt i allt från 30 till 60 grader...

Jag håller mig alltid på 40°
Tvättmedel i dagsläget är så himla effektiva så att det blir rent och det är skonsamt både för kläderna och miljön. och så går det lite snabbare än 10° 🙂

Jag lyckades klippa bort tvättråden, då jag tyckte de skavde...hmm.. Men okej. Inget sköljmedel. Annars då? Kan man torktumla eller?

/S

jag torktumlar mina det funkar för alla kläder utom tröjan som är en lite tjockare långärmad variant typ en sån här: http://www.runnersstore.se/Main/Article.asp?ArticleId=937

den har tyvärr krympt rätt rejält i ärmarna och jag gissar att det beror på tor

Jag har 2 tvättkorgar en för träningskläder och en för andra kläder kör alltid träningskläderna i 40 grader utan sköljmedel oavsett om det är bomull eller syntet. Torktumling bör som vanligt undvikas eftersom det sliter på kläderna.

Min favvofunktionsträningsbh råkade hamna i torktumlaren och den blev inte alltför snygg efter det. Den duger ff att träna i men det är inte lika roligt att klä av sig 🙂

Toskktumlare har jag aldrig ens tänkt på... Det måste slita något otroligt på dem! Jag hänger ut mina på balkongen i några dagar. Om det är minusgrader ute brukar jag ta in dem efter en dag eller två. När de får hänga ute i det fria och lufta blir det en