Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTvättråd!
You need to log in to create posts and topics.

Jo jag vet att en del vill ha sköljmedel för att göra kläderna mjuka, men här handlade det om att de luktade, inte hur de kändes, så jag antog att det var parfymen som skulle göra nytta.

Katarina: japp. 12%-ig ättika är det tror jag och "en skvätt". någon dl kanske?

Jag tvättar kläderna delvis i 40 och delvis i 60, lite beroende på humör och smutsighetsgrad...

Ta en kork 24%ig annars, det går lika bra. Det är så mkt vatten i maskin.

Jag brukar lägga tröjorna i handfatet i ättiksvatten en stund före tvätten (helt vanlig 40-gradig kulörtvätt med sköljmedel) och då försvinner all obehaglig doft ur kläderna och jag slipper den där prassliga, statiska känslan i kläderna som kan bli annars

Annica: mina kläder är inte prassliga och statiska 😉 testa ättika i maskinen istället för sköljmedel någon gång. Ättikan motverkar kalken minst lika effektivt, och det är den som gör kläderna "prassliga" och hårda.

Jag tvättar mina kläder efter varje gång i 40 grader och med sköljmedel, jag har aldrig problem med att de luktar. När de börjar bli trasiga så slänger jag dem.

Varför använda sköljmedel som avsevärt försämrar fukttransportfunktionen (vekeffekten) i materialet?

Det visste jag inte, då slutar jag använda det. Har du sett siffror på hur stor inverkan det har?

Ättika kör jag bara i maskinen om jag inte har kläder i samtidigt 🙂

Funktionskläder ska I-N-T-E tvättas med sköljmedel.