Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUltralöparnas fettintag
You need to log in to create posts and topics.

Jag har funderat lite kring ultralöpning och kostintaget. På den typen av tävlingar serveras pizza, pommes frites, chips och andra ganska feta produkter. Ser man på en långdistanstriathlon så är kosten helt annorlunda, även om det borde vara jämförbart me

Är det inte så att det måste vara energität mat eftersom man inte kan stoppa i så mycket i taget. Som du skriver - en klump i magen är ju inte så lätt att springa med. Man småäter hela tiden.

Jag antar att det hänger på att man vill få i sig så mycket energi på så kort tid som möjligt. Varje gram protein och kolhydrat ger 4.1 kcal, medan varje gram fett ger 9.3 kcal - kan vara en anledning.

Jag tror att de är hungriga eftersom de är inte i mål efter två-tre timmar.

Jo men kolhydrater har man ju en begränsad mängd av i kroppen, medan fettet och tillgången på det aldrig kommer ta slut. Är det då lönt att stoppa i sig fett, dvs har det något slags fysiologisk effekt, gör det att utnyttjandet av fett som energisubstrat

Att man har en massa fett i kroppen hjälper väl föga mot hunger om det inte är i magsäcken fettet är?

Med tanke på att det inte finns några feta cyklister så gäller säkert samma sak för ultralöpare som tränar +20 timmar i veckan.

Ju högre intensitet, desto större andel av energin kommer från glykogen.
Omvänt, ju lägre intensitet, desto större andel av energin kommer från fett.

Ultralöpare som springer riktigt länge har tränat kroppen att använda fettet i högre utsträckning, och d

Fia-Lotta, jag köper om man vill ha nåt gott i magen. Men varför just fett? Borde inte en bulle vara bättre, då får manju kolhydrater dessutom.

David, jag menar under ett race. Jag kan inget om tävlingscykling men drar tävlingscyklister i sig feta produk

Men David, hur många % av ultralöparna tränar verkligen? Jag har fått uppfattningen att det är många som rör sig mest när det är tävling.