Quote from Guest on 15 October 2011, 19:25Hej alla ni som tränar för att bli bättre!
Jag har nyligen upplysts om ineffektiviteten av träning i en zon där jag lägger förhållandevis mkt träningstid. Det handlar om den zon som Carl Forster benämner "det svarta hålet". Jag uppmanas att undvik zonen
Hej alla ni som tränar för att bli bättre!
Jag har nyligen upplysts om ineffektiviteten av träning i en zon där jag lägger förhållandevis mkt träningstid. Det handlar om den zon som Carl Forster benämner "det svarta hålet". Jag uppmanas att undvik zonen
Quote from Jonny Persson on 15 October 2011, 19:35Ja det är en intensitetszon jag undviker utom de sista veckorna innan ett maratonlopp. Då springer jag mycket i maratonansträngning och det är ca 85% av maxpuls.
Men jag vet folk som lyckats rätt bra på maraton med kombinationen hög volym och i princip a
Ja det är en intensitetszon jag undviker utom de sista veckorna innan ett maratonlopp. Då springer jag mycket i maratonansträngning och det är ca 85% av maxpuls.
Men jag vet folk som lyckats rätt bra på maraton med kombinationen hög volym och i princip a
Quote from Funbeat user on 15 October 2011, 19:48Jag undviker inga särskilda tempon eller zoner. Tycker det blir lite löjligt om man drar detta med träningszoner för långt. Tror inte alls kroppen svarar helt olika på två liknande tempon. Dessutom tror jag helheten i träningen är avgörande, och att hålla
Jag undviker inga särskilda tempon eller zoner. Tycker det blir lite löjligt om man drar detta med träningszoner för långt. Tror inte alls kroppen svarar helt olika på två liknande tempon. Dessutom tror jag helheten i träningen är avgörande, och att hålla
Quote from Jonny Persson on 15 October 2011, 20:02Ja Markus har rätt, helheten är det som avgör. Alltid. När jag säger undviker är det i praktiken så att jag springer ordentligt hårt på en del pass och då blir det per automatik lugnt på passen däremellan. Pulsklockan använder jag i princip bara när jag m
Ja Markus har rätt, helheten är det som avgör. Alltid. När jag säger undviker är det i praktiken så att jag springer ordentligt hårt på en del pass och då blir det per automatik lugnt på passen däremellan. Pulsklockan använder jag i princip bara när jag m
Quote from Funbeat user on 15 October 2011, 22:36Det låter som att det du menar är att man ska undvika att grötträna (köra för hårt på lugna pass och för slappt på de pass som ska vara hårda)?
Det låter som att det du menar är att man ska undvika att grötträna (köra för hårt på lugna pass och för slappt på de pass som ska vara hårda)?
Quote from Funbeat user on 16 October 2011, 00:34Mellanmjölkspass
Mellanmjölkspass
Quote from Funbeat user on 16 October 2011, 07:26Omedvete har jag tydligen gjort det. Mina återhämtningpass ligger på 70%, annars blir det mycket intervaller samt pass på ca 1-1,5 mil med hög puls.
Omedvete har jag tydligen gjort det. Mina återhämtningpass ligger på 70%, annars blir det mycket intervaller samt pass på ca 1-1,5 mil med hög puls.
Quote from Funbeat user on 16 October 2011, 08:28Är det inte så att vad som är "det svarta hålet" är individuellt? Att vad som är för hårt resp för lugnt vad gäller % av maxpuls varierar från person till person.
Den intensitet som TS nämner som sitt svarta hål är precis där jag efter ett laktattest rek
Är det inte så att vad som är "det svarta hålet" är individuellt? Att vad som är för hårt resp för lugnt vad gäller % av maxpuls varierar från person till person.
Den intensitet som TS nämner som sitt svarta hål är precis där jag efter ett laktattest rek
Quote from Funbeat user on 16 October 2011, 10:53Vill påpeka att vad som gäller genomtränade personer inte alltid gäller motionärer. För många krävs det 75-85% av maxpuls för att kunna jogga.
Kan man springa på 60-70% av maxpuls och ändå ha ett någorlunda bra rörelsemönster så ska man anamma detta buds
Vill påpeka att vad som gäller genomtränade personer inte alltid gäller motionärer. För många krävs det 75-85% av maxpuls för att kunna jogga.
Kan man springa på 60-70% av maxpuls och ändå ha ett någorlunda bra rörelsemönster så ska man anamma detta buds
Quote from Funbeat user on 16 October 2011, 12:50Oskar: Ja, det är säkert så att jag är så otränad så att testledaren bedömde att jag inte kan springa på lägre puls. 🙂
Oskar: Ja, det är säkert så att jag är så otränad så att testledaren bedömde att jag inte kan springa på lägre puls. 🙂